Dovolím si nesouhlasit s tezí: "... při nezdařeném přiblížení. tj. letadlo je ještě ve vzduchu, kdy brzdy ani spoilery ještě nejsou aktivovány a je dost času, vypnout je ručně."
V Landing checklistu je i položka "Arm Spoilers", což se, zjednodušeně, provádí na finále. Indikováno je to rozsvícením zeleného nápisu na tlačítku nad Navigation Display (EHSI). Takže spoilery jsou "naarmovány", což znamená, jestli se nemýlím-teď se nedívám do OpMan, že při funkčním hydraulickém okruhu B se při dotyku a zatížení pravého hlavního podvozku aktivuje čidlo, které hydraulicky otevře spoilery. Ruší se tím vztlak na křídle a zároveň se aerodynamicky brzdí.
Z toho mi vyplývá, že při MA při CAT IIIa-c po stisknutí TO/GA (což jest např. při Dual Channel approach plně v automatickém režimu - A/P a A/T), kdy se může letoun při přechodovém oblouku (kdy dochází k tzv. Ztráta Výšky - Height Loss, která je u letadel kategorie C až 71ft) dotknout podvozkem dráhy, by došlo k otevření spoilers, ztrátě vztlaku na křídle a tím pádem drahocennému času a hlavně drahocenné délce dráhy pro další vzlet. Nehledě k tomu, že pak už by se podle mého nejednalo o MA, ale o pěknej pr..er.
Bohužel tu teď nemám k dispozici Operations Manual a ani nemám kapacitu se připojovat na stránky TrVJZD, takže se prosím někdo do manuálu podívejte na postupy MA a zjistěte, zda se "odarmovávají" spoilery, byly-li již "naarmovány".
Karel |
|