Co se malých letadel týče, tak je určitý předpis (nepamatuji si ho z hlavy), který říká, že i malá letadla se nesmí lakovat např. na křídlech příliš navzájem kontrastními barvami. Jednou k nám přilétla malá Katána od Diamonda, kdy pilot a majitel zároveň si stěžoval na to, že letadlo se kloní samovolně doleva, ačkoliv vše se zdá být vpořádku. Hledali jsme nejdříve po mechanických součástech, ale byly vpořádku. Přišli jsme až pomocí tensometru, že lanka na křidélka vlevo jsou jinak pnutá, než mají být, ale ovladací prvek byl naprosto vpořádku. letadlo bylo prakticky zánovní.
Po elaboraci v parném letním dnu jsme přišli na to, že příčinou je ohromné logo v tmavé barvě na horní ásti křídla, jinak sněhobílého letadla. To logo bylo modro-černé a na kompozitovém, tenkém křídle letadla zapříčinilo vlivem přehřátí povrchu na slunci, že se prostě roztáhl a mechanicky ohýbal i křidélko. Proto tohle se dneska hlídá, aby na slunečné straně letadla bylo pokudmožno stejné zbarvení všude, bez log, imatrikulací a dalších vcí, protože rozdíl teplot tam byl klidně i 30 stupňů a s kompozitem to dělalo divy |
|