Nechtěl bych to nějak komplikovat začátečníkům, tak to berte jenom jako zajímavosti s rezervou Taky tím nesporuju co už bylo napsáno, to je z pohledu seznamování se s ILS samozřejmě naprosto v pořádku.
Do ILSu (ať už LOC, G/S, nebo obojího zároveň) můžeš nalítnout kdekoliv (ve smyslu vzdálenosti) a odkudkoliv (zeshora, zespoda, z libovolné strany), manuálně nebo autopilotem. Letadlu je jedno kde seš a co je v FMC za trať, ILS jsou prostě signály pro rádia a těch se pak éro (nebo indikátory na displeji či budíku) drží, ať je kde je.
- Může to být třeba 30nm daleko (pak jsi mimo ochrannou zónu a zaděláváš si na problémy, viz Radimmm), ale může to být taky třeba na 2nm (to už je pozdě jak z hlediska zdravého rozumu, tak obvyklých předpisů, ale ne nemožné). Obecně by to pro LOC nemělo být dříve než 25nm a později než FAF, pro G/S dříve než 10nm a později než FAF. Existují ale lokální výjimky (viz Radimmm) a taky existuje možnost nalítávání G/S zeshora. Nalítnout G/S před LOC (pokud to letadlo umožňuje) taky nemusí být vždycky problém, zvlášť při CDA, nad platform alt, při správném monitoringu a když oba vědí proč a co dělají. A taky existuje možnost to prostě zapnout i mimo výše uvedené a pak pozorně kontrolovat (speciálně v kopcovitém terénu).
- Může to být z kterékoliv strany, z úhlu (podle typu letadla) i 120º mimo osu, i když doporučované je pod 90.
- Může to být jakoukoliv rychlostí, ale cokoliv nad řekněme 200kt už začíná být mimo limity autopilota. Pro strmější sestupy než klasické 3º a pro nalétávání LOC z úhlu nad 30º mimo osu pak platí i méně (ideálně pochopitelně s příslušnýma klapkama, pro strmější sestupy pak i s podvozkem, aby to nezrychlovalo i při idle výkonu).
Jinak k tomu LNAVu - u letadel nevybavených GPS (tzn. ty co mají pouze IRS s updaty z DME, LOC, VOR/DME) Boeing obecně nedoporučuje používat pro nalétnutí finálního vektoru k ILS laterální navigaci pomocí LNAV, ale raději HDG SEL. Důvod je ten, že to co letí LNAV podle mapy může být posunuté o pěkných pár mil proti skutečné poloze. Může se tak stát, že LNAV zatočí na finále, ale k zachycení LOC nikdy nedojde, protože letí paralelně s osou dráhy třeba 2nm daleko. V simulátoru to asi nikdy nenastane, ale v reálu se to stávat může, zvlášť u "ostrovních letišť". |
|