Hehe, změna volačky...No jak se říká - je třeba nazývat věci pravými jmény A tak abychom si nalili čistého vína, bylo třeba rozčísnout, jak to vlastně bylo s tím výcvikem! Žádné natahování trika, prostě pravá a nefalšovaná investigativně z osobní složky vytažená nevzduchomužoloďová realita...
Jinak k tomu přistávání - trochu pozitivnější přistávání je doporučované, na mokrou a kontaminovanou dráhu bych řekl až přímo nutné - hrozí aquaplaning, antiskid začne fungovat až se pořádně roztočí kola, je potřeba pozitivní kontakt aby se vysunuly spojlery a začaly být účinné brzdy (se zbytkem vztlaku skoro nebrzdí), atd. Jemné přistání je kontraproduktivní, někdy i nebezpečné. Nechá se s tím vyhrát když je hezky (i když by se nemělo) moc nefouká a máš před sebou 3 kilometry grooved runway (česky já nevědět, asi vroubkované?). Zkoušet tohle stejný někde v Řecku, kde to klouže i za sucha, dráha je krátká a úzká a všelijak vlnitá a do toho fučí tak nějak všelijak, to je zaděláno na malér a je to zbytečný a neprofesionální hazard.
Pokud jde o to přistání "na tři body" - někdy se stane, že se pilot zapomene a neřídí přiďák aktivně až do konce. Ne nadarmo se říká, že přistání končí až zastavením letadla. Zvlášť pokud přistával s attitude, kde ten přiďák nad dráhou moc nemá už ze začátku. Někdy se ale stává, že ten moment na hlavu je natolik výrazný, že se to i s velkou výchylkou nedá moc zbrzdit...a zase tahat za to nějak zběsile nejde, přece jenom to je pořád ještě řiditelný a ocas je jen kousek nad dráhou. Např. u 757 taky občas nastane ten podivnej nepříjemnej efekt, kdy to má místo klopení dolů tendenci zvedat čumák....stává se to výjimečně, podle mě to souvisí s okamžikem kdy vyskočí spojlery a jakou rychlostí, ale stává se to a je potřeba to očekávat. Přistávat na přiďák nelze - u dopraváků má únosnost tak 10% hmotnosti letadla a určitě by to nezvládl. Kozlů s tragickým koncem tu pár bylo. Většina jetů navíc už sestup letí drobně natažená a tak přistát na přiďák, to už se musí stát hodně věcí špatně... Ale dotyk rychle po sobě, to se prostě stát může...
Jinak moje zkušenost je, že čím víc podvozků a čím víc kol na nich, tím je to víc cítit Speciálně ty vozíkový můžeš položit krásně jeden pár koleček a druhej se pak zalomí a plácne o dráhu jak pytel brambor, byť zbytek přistání byl krásnej...
Už to tu padlo za poslední roky mockrát - Správné přistání je prostě do správného místa, správnou rychlostí a se správnou attitude. Zbytek je podružný, bez ohledu na názor cestujících a posádky Koneckonců takovej Boeing konstruuje éra tak, aby to přinejhorším rozchodilo i bez podrovnání - čili nějakých ILSových 700fpm. |
|