Tohle můžu potvrdit. Lyžina se zasekne do trávy, když se vrtulník sune vrtulkou (třeba) a už nemusí jít odstartovat vůbec. Mám na start asi 80x80cm sololit. A přesně v metru se to chová mnohem klidněji. Jak píšou odborníci, ground efekt se projevuje od průměru rotoru níže. Pokud je to níž, tak to na té bublině plave, kam chce. I tak se to dá udržet, ale je to složitější.
Ještě mě napadá, že pokud rotor není semi-rigid (ala Bell 206), tak se na tom hladkém povrchu sunout stejně musí (pokud se celý vrtulník nenakloní). Ne? Takže co nejrychleji aspoň kousek nahoru a pak bojovat.
Listy už takhle neničím. S tím koaxiálem jsem se naučil stahovat plyn za méně než tisícinu sekundy na nulu. Takže přežívají listy i hlavní ozubené kolo.
V prodejně mi nabízeli alternativní (měkčí) listy, ale pouze v setu s listy opačnými (já jim říkám ruské a americké ). Napadlo mě, že by se reverzoval motor a ovládání vrtulky a mohlo by se lítat po americku. Prodejci sice tvrdí, že s tím má elektronika trochu problém, ale to by se snad vyřešilo. Nemáte někdo zkušenost? |
|