No, střídavý motor nepotřebuje kartáčky, potažmo živit proudem rotor. Pak může být střídavý s magnetem, který se točí tak rychle jak se točí točivé pole uvnitř, nebo bez magnetu, ten má v rotoru jako cívku, kde se indukuje proud následně to mg pole vznikne a tak se to vrtí. Akorát pomaleji jak točivé pole uvnitř motoru.
A stejnosměrný motor musí mít komutátor, alias kartáčky (uhlíky) + ty měděné dělené plíšky na rotoru a tak se do rotoru dovává proud. Pokud je kartáčkový motor sériový (místo magnetu je cívka sériově spojená s rotorem), tak takovému motoru je jedno jestli jede na ss nebo střídavý proud (viz mixéry, vrtačky...
Jakmile tam nejsou kartáčky, tak tam nic nejiskří, nešoupe se a nemusí se to tolik udržovat.
Regulace rychlosti otáčení je u bezkartáčkového se děje zmenou kmitočtu, u kartáčkového změnou napětí.
V kostce. |
|