V pilotním blogu AirFacts běží v posledních dnech zajímavá debata na téma "Checklist v malém letectví ano či ne?".
http://www.airfactsjournal.com/2011/11/is-your-checklist-really-necessary/
Zajímavé kromě jiného je, že australská poválečná škola měla podobný přístup k checklistům jako naše svazarmovská metodika: tj. v malých eroplánech všechno z hlavy a sáhnutí na checklist (které už dnes v AeČRových letadlech jsou) je při výcviku nepřípustné.
Zaujalo mě to mimo jiné proto, že jsem při posledním přezkoušení v letecké škole na Floridě čelil požadavku na předčítání checklistu po simulovaném vysazení motoru a pochopitelně ten nouzák v důsledku odvedení pozornost checklistem, na který nejsem zvyklý, stál za starou bačkoru.
Tak by mě zajímalo, jaký na to mají názor místní staří pilotní mazáci Já si osobně myslím, že checklist má (zdůrazňuji u malých letadel) význam v kritických chvílích letu, jako např. před vzletem. V tom se mi třeba líbil přístup F-airu - checklist před, po spuštění motoru, a naposledy na vyčkávacím, posléze life-check z hlavy a let už celý z hlavy. Při solo letech podle mě checklist zbytečně odvádí pozornost a důsledné dělání základních úkonů zpaměti (např. GUMPS) odstraňuje možnost kritické chyby např při přistání bez podvozku apod.
Tak co vy na to? |
|