Dovolil bych si nesouhlasit, že motor neví kde je dopředu a dozadu, dokud se netočí. Ano, jsou takové motory (prehistorické lodní motory, jednočinné staré parbní stroje, stacionární dieselové jednoválce a podobně) - ale skoro vždy je kromě zapalování am předstihu (u zážehových motorů) pomocí vaček a šoupátek asymetricky otevírán vstup a výstup vzduchu (směsí, spalin) - a proti v současné době si myslím, že je docela rozdíl v kompresi (a tedy i v odporu motoru proti otáčení naprázdno) když se točí na jednu stranu nebo na druhou. Takto pojato je komprese vždy větší, pokud se motorem točí naprázdno ve směru jeho chodu (brždění motorem...). Kdo někdy protáčel letecký motor za vrtuli tak mimožná dá za pravdu, že komprese je ve směru "dopředných" otáček vždycky ostřejší - větší, než když se vrtulí točí proti směru. |
|