Nevím jak to mají u AF (divil bych se kdyby moc jinak), ale u nás je to takhle:
Commander je vždycky jenom jeden, nominovaný většinou min. na jeden sektor, ale většinou na celou sérií letů s danou posádkou (i kdyby v posádce byl druhý kapitán). Pokud se letí let jako "heavy crew" (tzn. je tam jeden navíc, který funguje jako cruise copilot v případě odpočinku jednoho z posádky), tak v případě, že commander odchází z kokpitu např. do bunku, tak provede tzv. transfer of command na zbývajícího člena posádky. Pochopitelně včetně podrobného briefingu kdo má jako zodpovědnost a za co, plánované diverze, revizi procedur, apod
Druhým členem posádky je buď další kapitán, nebo zpravidla zkušenější First Officer. V každém případě je ale Pilot Flying ten, pro koho je daná sedačka "domácí" tzn. pokud zastupuje kapitána, tak je PF ten FO co sedí vpravo, pokud zastupuje ten navíc FO vpravo, tak je PF kapitán vlevo. Je to hlavně z toho důvodu, že na simulátoru se cvičí určité emergency záležitosti (pro cruise zejména emergency descent, nebo engine failure at altitude) pro každého z odpovídající sedačky a z důvodu zachování návyků a bezpečnosti a promptnosti daného drillu je vhodnější, když to dělá dotyčný ze své obvyklé pozice. Ono sedět na druhé sedačce není jen tak - u nás musí mít všichni kapitáni Right Hand Seat Check a když po dobu jeho checku sedím vlevo, tak je to pořádnej nezvyk a člověk je ve všem hrozně pomalej a nemotornej.
Krom toho je pozice Cruise Copilota, jak mu říkáme, velmi omezená - PF může být pouze nad FL200 a mimo emergency situace, může se podílet na provedení letu ve smyslu monitoringu nebo výpomoci, ale neměl by do ničeho zasahovat, pokud nehrozí nějaký bezpečnostní problém, atd.
Jsou aerolinky (napadá mě třebas Cathay), kde může taky člověk strávit Cruise Copilotováním řadu let, bez toho aniž by ve skutečnosti vůbec kdy řídil letadlo...ne, že bych tomuhle scénáři fandil (právě naopak), ale i taková je realita strikně longhaul létání. |
|