Nazdárek Neo,
tak jsi mě trochu inspiroval k tomu, abych ty neustále omílané finanční brzdy trochu rozebral dopodrobna, přesto, že se tady v ČR tyhle věci považují bůhvíproč za nadmíru osobní
Na druhou stranu...osobní opravdu jsou, ale i přesto si myslím, že všichni ti nadšenci, co o tomhle povolání sní, zaslouží pár tipů pro to, jak na něj dosáhnout.
Pozn.: Tento příspěvek je mým autorským dílem a NENÍ určen pro pro publikaci na webu Aeronoviny.cz
Na úvod jenom drobné doplnění - ty nemovitosti použité jako garance úvěru nemusí být jen v UK, ale také ve Španělsku a plánuje se také Francie. Ne že by to pro normálního Čecha byla nějaká velká výhra a změna, ale je to vítané rozšíření možností.
Teď k těm vlastním úvěrům.
Je pravda, že od roku 2006 kdy jsem o něj žádal já, se toho mnoho změnilo. Jednak nastala světová finanční krize a protože jejím základem byly právě machinace s nevhodnými úvěry, banky pochopitelně v této oblasti výrazně přitvrdily. Druhak OAA změnila dvorní banku a od poměrně světové a progresivní HSBC přešla k BBVA, která je prostě...španělská
Můj osobní názor je, že není vše ztracené - krize se postupně obrací, tlak vlád na změny bankovního systému a spektrum poskytovaných úvěrů může znamenat do budoucna vítaný návrat ke kariérním půjčkám. To je ale takový spíš dlouhodobý laický odhad...
O čem jsem ale chtěl psát hlavně, je vlastní způsob získávání takového úvěru a proč si myslím, že když někdo tvrdí, že něco prostě nejde, není to tak úplně pravda. "Nejde" je totiž téměř vždycky jen relativní pojem... Ona totiž ani v tom roce 2006 nebyla situace nijak růžová. I tehdy si dávala HSBC podmínku, že maximální výše úvěru musí být 25.000 liber a že cokoliv nad 15.000 musí být garantováno nemovitostí v UK. I přesto jsem ale získal úvěr na 66.000 liber - bez jakékoliv formy zajištění, na pouhopouhý cestovní pas. Pochopitelně méně výhodný (+2.5% nad UK base rate, která se magicky drží už rok na 0.5), ale pořád v rámci finančního plánu na dalších 10 let, který jsem si vyrobil. Když jsem se o tom nedávno bavil s Mikem Griffithem (OAA kandidáti tohle jméno určitě znají - dělá tam brand managera pro integrovaný výcvik a jeho rukama projdou všichni zájemci o OAA), tak mi taky říkal, že tehdy nemohl uvěřit svým očím, jak jsem to dokázal. Ale dokázal a popravdě i přes to jak to bylo stresující a náročné, mi to ve výsledku nepřišlo zase ani tak moc složité.
Základem je totiž váš projekt "já jako dopravní pilot" - jeho podrobný finanční plán, SWOT analýza, varianty, diverzifikace rizik...Banka potřebuje prostě vidět, nakolik riziková je její investice - a ručení nemovitostí není nic jiného, než významné snížení míry onoho rizika....ne však jediná možnost jak toho dosáhnout.
To co jsem vyrobil já, byl několikastránkový dokument, ve kterém jsem rozebral v Excelových tabulkách po jednotlivých týdnech kompletní průběh výcviku s detailním rozpisem aktuálních a kumulativních příjmů a výdajů. Každou drobnost co byla potřeba zaplatit - ať už škole, nebo na živobytí v UK. Rozebral jsem tam všechny pozitivní i krizové scánáře toho, co by se stalo, kdybych v nějaké z fází neuspěl - od teoretických zkoušek v OAA, až po typovku po přijetí v Thomas Cook. Řešil jsem, co bych dělal v takové situaci dál a jak by byla zajištěna návratnost úvěru. V prvních fázích obrovsky pomáhá záruka OAA, o které se bůhvíproč málo mluví - přesto, že je naprosto zásadní. OAA totiž garantuje vrácení poplatků za výcvik, pokud opakovaně neuspějete v testech v průběhu výcviku. Aktuální situace jestli se nepletu je, že garance platí až do dokončení Instrument Ratingu (v našich dobách to bylo až do ME CPL). To je tak výrazné záchranné lano, že už jenom tohle samotné dělá z OAA jasnou volbu a riziko pro banku diametrálně snižuje.
Ve fázích po vypršení tohoto záchranného lana jsem řešil co bude dál jiným způsobem - od dočasného zaměstnání v UK na základě mých kvalifikací a zkušeností (mimo letectví), až po návrat na mou původní pozici zpátky do firmy, kde jsem pracoval, podpořený dobrozdáním mého tehdejšího šéfa. Rozepsal jsem aktuální situaci v letectví a v Thomas Cook, platové podmínky aerolinek a jejich benefity (plat v případě nemoci, pojistky proti ztrátě licence nebo medicalu, životní a zdravotní pojistky, ...), podpořil to dobrozdáním od nich o nabídce pracovní pozice po skončení výcviku. To je další významná a velmi důležitá skutečnost, která tolik mluví pro kadetské programy - člověk má jakousi "jistotu" zaměstnání po úspěšném skončení výcviku. Pro banky je tak jen dočasným studentem s krátkodobým přerušením finanční soběstačnosti.
Všechno jsem uzavřel jakýmsi portfoliem své dosavadní "kariéry" s přehledem projektů, na kterých jsem pracoval, s příslušnými referencemi. Prostě něčím, aby viděli, že nemlátím jenom prázdnou slámu.
Tohle všechno dohromady znamenalo, že jsem úvěr dostal. Bez jakéhokoliv zajištění. Nemovitost v UK jsem neměl, ručitele v UK taky ne, část finančního obnosu kterým by mohl někdo jiný dočasně ručit taky ne. Měl jsem jen pas a tenhle dokument, který jsem si poctivě připravil.
A abyste si nemysleli, že v té době byla takhle benevolentní a otevřená jen HSBC. Pro živobytí v UK jsem potřeboval finance nad rámec "školného". A i přesto, že jsem opakovaně kontaktoval nějakých 50 bank v ČR a všech okolních státech a situace nebyla nijak růžová (popravdě skoro celé dva měsíce od úspěšného přijetí na OAA do zahájení výcviku spíš zoufalá), nakonec se mi podařilo osobním jednáním s ředitelkami poboček Komerční banky a České spořitelny dojednat podmínky, které se troufám si říct staly základem toho, co teď nabízí například Aerojob. Přesto, že jsem nakonec potřeboval ručitele (a potřeba jsou asi i dnes), stejný dokument, který jsem představil HSBC, znamenal u českých bank snížení rizika a evidentně mnohem vstřícnější jednání vedoucí k uzavření smlouvy - na 300.000 Kč od ČS (jeden ručitel) a 500.000 Kč od KB (dva ručitelé) s nabídkou na 1 mil. Kč.
Takže abych to shrnul - přesto, že se to zdálo nemožné i produkt managerovi OAA, podařilo se mi v UK bez jakékoliv garance získat úvěr na CELOU částku za výcvik a v ČR k tomu navíc CELOU částku na financování 18 měsíců pobytu a studia v UK. Z vlastních prostředků jsem neplatil až na drobné úvodní poplatky nic. Samozřejmě jsou to úvěry, které mají svoje úroky, které navyšují celkovou cenu. Když jsem si ale dal vedle sebe všechny plusy a mínusy a udělal si rozvahu za jak dlouho mi ta nově získaná kvalifikace zaplatí sama sebe, nebylo skoro o čem přemýšlet.
Tohle všechno bylo v době, kdy byla situace trochu jiná, ale taky v době, kdy se za libru platilo 45 korun. Dnes je to 28. A tak je šance, že finance co se nepodaří získat v UK, se podaří získat někde jinde. Banky jsou pořád jenom obchodníci s penězmi. Ukažte jim, že jim dáte možnost vydělat s rozumným výnosem vůči rozumné míře rizika a máte smlouvu v kapse.
Tolik můj skromný pohled na věc. Vždycky se dá najít milión důvodů proč něco jde a proč něco nejde. Možná jsem dítě štěstěny a to, že jsem úvěrové smlouvy podepsal a finance získal až 2 hodiny před nástupem do autobusu v Praze směr Oxford jenom jedna velká neuvěřitelná náhoda...Ale těchhle podezřelých náhod...je plná každá třída studentů v Oxfordu. |
|