Dovolím si tu podpořit Davida v jeho snaze vyburcovat někoho, kdo to půjde zkusit..
Pro všechny, kdo trochu přemýšlejí o létání, tak to opravdu běžte zkusit, dokud není pozdě... Jedná se sice o MPL kurz - po dokončení je pilot limitován na multi-crew létání (a pokud se nepletu, tak dokonce i na provozovatele, pro kterého byl výcvik proveden), ale v tomto případě to není problém vzhledem ke garantovanému místu po dokončení výcviku u easyJetu...MPL dle ICAO:
"What are the differences between the CPL and the MPL?
For the purposes of operating multi-crew aircraft, the privileges of a MPL are equivalent to those of CPL endorsed with an instrument rating and a type rating on a multi-crew aircraft. However, and because the MPL is geared toward operation of multi-crew airplane, an MPL pilot cannot generally fly on single pilot aeroplane without meeting additional requirements. For example, MPL holders cannot exercise the privileges of a CPL and instrument ratings on single pilot aeroplane without meeting specific actual flight time and flight instruction requirements.
A number of MPL courses may be a modification of the current JAA frozen ATPL or the Transport Canada and FAA CPL/Multi-engine training, but it is expected that the majority will follow the guidance proposed in the Procedures for Air Navigation Services — Training (PANS-TRG) document."
Navíc je dobré pro případné zájemce vyzdvihnout z tiskové zprávy OAA:
"Additionally and specifically for MPL students, OAA is also offering the further guarantee of a fully-funded OAA ‘Safety Net’ reversion to an APPFO Integrated ATPL training course in the very unlikely event that the MPL programme ceases for any reason."
Jinými slovy, pokud se to z nějakého důvodu po... a budete už ve výcviku, tak OAA garantuje převedení výcviku na klasický Integrovaný ATPL.
Neváhejte a běžte do toho... Není to sice procházka růžovou zahradou - spíš naopak, ale výsledek stojí za to... A nejenom výsledek, ale i samotný (případný) výcvik je zážitek once-in-a-life-time...
Dovolil jsem si přidat svoji trošku do mlýna i na základě své aktuální zkušenosti se zahraniční (snad) renomovanou FTO, sice jako modulární výcvik ME IR CPL, ale i tak. (Podmínkou zahájení výcviku byly mimo jiné stejné aptitude testy, jako jsou pro lidi z integrovaného výcviku) (velmi poučné, zejména psych.profil pečlivě rozebraný - bylo až nechutné, jak mě to vykreslilo se všemi plusy i minusy ). Jak již několikrát psal David, je to trochu jiný přístup, než se zatím můžeme setkat v českých FTO. (je pravda, že nemám rozhodně zkušenosti ze všech českých škol a také, že jsem se setkal i s velice dobrým přístupem, ale nikdy ne s tak náročným jako tady) Jsem tu sice zatím jen chvíli, ale je to rozdíl, zejména v náročnosti... Ale od toho tu člověk je, aby prošel výcvikem důkladně a pořádně a ne - jak je bohužel často přístup českých studentů CPL/fATPL (a vlastně nejen v letectví...) - nějak to udělat cestou nejmenšího odporu a pak to možná nějak snad dopadne..... Zvolil jsem tuhle cestu, protože už jsem poměrně daleko se svým výcvikem a zkoušet něco od začátku nepřipadá už moc v úvahu pro mě, na druhou stranu jsem chtěl projít co možná nejlepší přípravou na budoucí létání...
Jeden příklad za všechny, pro první sólo okruhy tady po 2 hodinách dual s inst jsem šel s jiným insturktorem do briefieng roomu (každé dvě školní letadla mají svůj společný malý briefing room s počítačem, tiskárnou a whiteboardem na malování fixem ) a maloval jsem okruh a povídal o jednotlivých úkonech C172RG.. Co budu kdy dělat a proč atd. zejména včetně znalosti nouzouvých postupů a "by heart" items v takovém případě ( při okruzích je zakázáno vytahávat checklisty, non plus ultra když vám vyplivne jednomotorové éro) - celé to zabralo možná 15 minut, než byl instruktor ubezpečen, že to nezapíchnu v první zatáčce do země/vody... Ne, že bych to doma při svém dosavadním výcviku nedělal - alespoň s některými instruktory, ale na druhou stranu zejména v úplných začátcích létání jsem byl veden stylem nejdřív zjebat a pak vysvětlit...
Přes všechnu náročnost kterou to tu má, tak jsou instruktoři neuvěřitelně vstřícní a "student-friendly" a pokud člověk neví, tak se ho snaží dovést k odpovědí tím, že studentovi napovídají dokud na to nepřijde sám....
Doufám, že můj výcvik tady přinese své ovoce a budu mít po dokončení výcviku pootevřenější dveře k létání - příležitosti se začínají pomalu objevovat (stačí hledat a nebát se hledat i za humny) a hlavně jít tomu svému štěstí trochu naproti, pečení holubi bohužel už v letectví nelétají...
Pokud bych znovu začínal s létáním, tak pokud by to jenom trochu šlo, bych volil cestu integrovaného výcviku a snažil se stát pilotem-strojníkem v té co možná nejryzejší podobě...
Jo a málem bych zapomněl, jsem ve Scandinavian Aviation Academy ( http://www.bfsaa.se ).
Hodně štěstí všem, kdo to zkusí !!! |
|