Ono to tak s prdelním čidlem není - myslím, že trochu jinak - prdelní čidlo reaguuje jednak na změny přetížení (+g/-g) a pak na nesoulad mezi pocitem směru tíhy (vektor g, tížnice) a optickým vjemem (to je to, proč se citlivý člověk - stoje blízko u závor - pozvrací při pouhém průjezdu nákladního vlaku).
Takže změna horizontu - pokud při tom udržíš krásně kuličku mezi čárkami - nemusí být cestujícími vůbec zaznamenatelná (!) i když může být rychlá. naopak prudký skluz, výkluz a zejména hupy nahoru dolů (jako třeba na silnici mezi Jirkovem a mostem) jsou netrénovaným jedincem vnímány velmi intenzivně...
Ještě k reakci na řízení - samozřejmě každé éro má určitou specifickou odezvu na zásah do kormidel - a i když si člověk může myslet, že by měla být u stejných krovek, pák a táhel stejná, nemusí tomu tak být vždy (rozdíl blaník - vivat). Nastavit tohle u simulátoru je velmi obtížné, jedná se o souhru dvou prvků - 1) velikost reakce na velikost výchylky - určitá výchylka (v závislosti na rychlosti) vyvolá určitou intenzitu odezvy. No a za 2) rychlost reakce - ta je závislá na hotnosti a jejím rozložení. To s "prdelním čidlem" ale nemá pranic společného. Věřím, že u profi simů si s takovými detaily hrají (třeba tonde by mohl napsat víc), ale myslím, že se tu opakovbamně konstatovbalo, že u FS je to věc velmi obtížná - právě protože každý má jiný komp, jiný joystick, jinak nastavenou "senzitivitu", jinak nastavené "null zones" - a tgeprve pokud by toto bylo zcela unifikované, mělo by smysl si pohrávat s hmotnostmi a setrvačností - a porovnávat reakce v konkrétních situacích (a musel by to někdo, kdo s tím érem lítá v reálu nejen že s ním lítá, asle že si dá tu práci uvědomit si, jak se to chová - protože většina pilotů - troufám si tvrdit - to cítí, ale nevnímá, nemá proč - prostě jsou zvyklí na odezvu určitého tyou či kusu letqadla a dál to neřeší). |
|