Joo pane, nejenom v USA, ale víceméně kdekoliv na západ od nás. Když jsem si řešil papíry tady v UK, vždycky stačilo poslat poštou pár formulářů a za pár dní přistály ve schránce nové papíry. A je jedno jestli to bylo CPL/MEP/IR, nebo nedávno přidání SEPu, nebo teď konečně vydání ATPLka. Na každou věc co potřebuješ na CAA řešit je nějaký postup, formuláře které si stáhneš online, návod podle kterých je vyplníš a lhůta do kdy ti vyřeší danou záležitost. Když si nejseš něčím jistej, otevřeš příručku LASORS a všechno tam najdeš. A pokud to nestačí, prostě přijdeš na CAA a oni ti poradí na místě, spoustu věcí navíc dořeší i na počkání.
A pokud jde o logbooky? To jsem se opravdu nasmál z tvého popisu - já jsem si svůj papírovej přestal vést někdy před dvěma roky, stejně ho nikdy nikdo nechtěl vidět. Místo toho mám všechno pěkně v pohodě v elektronické podobě (konkrétně Dauntless SafeLog, moc šikovná věcička). A když teď poprvé po mně logbook chtěli kvůli vydání toho ATPLka (přece jenom požadavky na dílčí hodiny různých typů jsou trošku komplikovanější), tak jsem si dal v softíku print, vyrobil nějakou kondenzovanou tabulku na pár stránek a poslal jim to s formulářema - ani jsem nemusel vybírat nějaký speciální formát, nebo se pokoušet tisknout něco co vypadá jako logbook.
O ostatních věcech jako Radiotelefonista ani nemluvě - s licencí jsem dostal rovnou ICAO Level 6 a nazdar.
Máš pravdu s tím, že u nás trpíme trochu tou minulostí, i když 20 let je imho pořádně dlouhá doba. Myslím si ale, že to je jen půlka problému. Ta druhá je s tím prvním ale celkem úzce spjatá - ona totiž ta "vojenská přípravka s ideologickým filtrem" bohužel stále trvá, speciálně na některých pozicích Aeroklubu ČR a ostatně i ÚCL.
Je to trochu smutný...jsme země obrovské letecké tradice a přitom všude kde jsem měl tu možnost lítat jsou o několik generací úplně jinde - v možnostech i přístupu. Trcohu nám to letectví doma zkomírá ![](images/smile/02.gif) |
|