Ahoj,
tohle léto jsem měl možnost si celkem intenzivně polétat VFR po Evropě a napadlo mě porovnat služby okolních info s tím naším. Obecně si myslím, že pracovat na infu je velmi náročné, na rozdíl od IFR frekvencí se řídící asi setkává s velmi rozdílnou úrovní pilotů a jejich požadavků.
Německo - mám zkušenosti hlavně s Munich Info, zatím asi nejlepší info, které znám. Obecně se mi v Německu létá velmi dobře. Řídící s velmi dobrou angličtinou (narozdíl od té mojí ) , fráze "radar contact" je standardem (u nás jsem ji při VFR snad nikdy neslyšel) a hlavně oceňuji trafic advisory information, které se jen vyjímečně neposkytují. Pokud náhodou máte slabší den a míříte poblíž nebo do nějakého omezeného prostoru, řídící vás na to decentně upozorní.
Rakousko - velmi dobré, podobné jako v Německu, Wien Info má občas horší angličtinu, radar contact a tím pádem trafic advisory poskytují také.
Itálie - po zkušenostech z IFR návštěv Benátek a Boloně jsem z toho měl trochu obavy a čekal spíš problémy. Angličtina s italským přízvukem, ale dá se na to rychle zvyknout. Opak je však pravdou! Mám zkušenosti s Padova Info a klobouk dolů . Takovej hukot jako v ITA jsem na infu nikde nezažil (asi by si to zasloužilo více frekvencí), řídící jak kulomet, ale kupodivu to vcelku funguje. Radar contact i trafic info se poskytují. Pozor na letové plány, ten můj se jim někde "ztratil".
Slovinsko - nepotěší ani neurazí, jednou se mi dokonce podařilo přesvědčit pracovníka na infu, aby mi podali letový plánek na další úsek do Chorvatska (ale byl to boj, jak s ním, tak o čas, ale díky, velmi mi pomohl). Úrověň bych přirovnal k našemu Praha info. Pokud si dobře pamatuji, trafic advisory se vcelku poskytuje, na frázi radar contact jsou myslím taky opatrní.
Chorvatsko - ani nevím, jestli tam info nějaké je, přehazovali si mě po cestě dolů po radarech.
Černá Hora - asi tam nemají radar? Chtěli hlásit polohy a časy přeletů dalších otočných bodů.
Albánie - už si nepamatuju, jestli to byl radar nebo info, ale příjemné překvapení, profesionální. Mimochodem, ze vzduchu je to velmi krásná země.
Co mi chybí na pražském infu? Možná trošku více profesionality a zapálení pro věc, někdy mi připadá, že když někdo z řídících udělá nějaký pr..r, tak ho za trest šoupnou na info. A když se dotyčný k tomu ještě špatně vyspí... Dále bych ocenil, kdyby i u nás byla možnost dávat trafic advisory pro VFR. A možná by na infu mohli více dbát na letce ze zahraničí, přece jenom to tady moc neznají, omezených prostorů je tady víc než dost a z vlastní zkušenosti vím, jak se každá pomoc z infa v zahraničí velmi hodí.
Jaké zkušenosti máte vy? |
|