Jen drobná připomínka k "vybrání vývrtky" - správný postup je (u skoro všech letadel - až na výjimky - stejně):
- vyšlápnout nohou směrové kormidlo proti směru otáčení (tedy nejen vyrovnat do neutrálu)
- povolit až potlačit knipl(podle typu, někde jen povolit, jinde skuitečně intenzivně potlačit)
- v okamžiku, kdy se zastaví rotace srovnat nožní řízení do neutrálu
- včas a plynule vybrat střemhlavý let (aby nedošlo k prudkému nárůstu rychlosti a přetížení a nebyla překročena obálka obratů pro daný typ)
Při vybírání vývrtky nemůžeš vybírat "stall" - pokud ti to sim ukazuje, je to nějaká blbost. Vývrtka by měla být ustálená, rychloměr ukazuje nízkou rychlot, ale rychlost se nezvyšuje. To je zásadní rozdíl od "spirály" - kdy se jednak zmenšuje poloměr otáčení, rychle roste rychlost a citelně se zvětšuje přetížení - pokud se spirála včas nezastaví, vybrání může způsobit destrukci nosných ploch...
A taky k "uvádění do úmyslné vývrtky" - správný postup pro normální vývrtku by měl být:
- těsně před zpomalením na pádovou rychlost (ne až na pádovce) plynule ale energicky vyšlápnout nožní řízení na plnou výchylku (na straně, kam chceme točit)
- teprve až když nos letadla klesne (někdy "klesne pod horizont") plně dotahneme řidicí páku až k břichu - a držíme po celou dobu vývrtky
orientace ve vývrtce je v simulátoru na pytel, protože v reálu (u normální vývrtky) se člověk kouká jakoby "vzhůru" - ve skutečnosti na horizont, který se točí nad hlavou. To jde v simu blbě nebo vůbec...
Plochá vývrtka - nemám osobní zkušenost, proto první nalezený odkaz zde:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=123040&lan=0&style=1
a ještě slovníček:
spin = vývrtka
flat spin = plochá vývrtka
stall = pád (na minimální rychlosti)
dive = střemhlavý let
roll = výkrut |
|