No já osobně bych řekl, že je to trošku složitější než jen že pan O´Leary dostal zase nějaký skvělý nápad a že tu máme možnost volby. Byť souhlasím s tím, že když Ryanem letět nemusím tak nepoletím (popravdě, i kdybych musel tak nepoletím ) a všechny tyhle pokusy jsou mi celkem jedno (i když ne tak úplně z profesionálního pohledu), tak to má všechno i druhou stranu mince...
1.) To že by jim prošlo éro úplně bez záchodů je dle mého názoru nesmysl - na daný počet lidí prostě musí být. Letadlo není tramvaj ani autobus MHD - nezastavuje každých 10 minut, díky tomu jak funguje vytváří tlak (doslova na jindy nezaregistrovatelné biologické potřeby. Krom toho mezi těmi skoro 2 stovkami lidí se zcela jistě najdou maminky s dětmi, které potřebují přebalit, lidé se zdravotními problémy, nebo ti, kterým se prostě a obyčejně udělá špatně. To že jich pár ubude a přibude kasička na peníze je sice možné, ale kompletně je zrušit nelze, stejně jako nějakou překážkou odepřít přístup (např. neúměrným poplatkem). Pokud by se jim podařilo nějak obejít předpisy s ohledem na počet lidí vs délka letu, museli by přestat podávat jídlo nebo nápoje, čímž by byli zase sami proti sobě.
2.) Všechny tyhle pokusy Ryanairu, ať úspěšné nebo neúspěšné, mají jeden problém v tom, jak ovlivňují zbytek leteckých společností. Celá tahle firma stojí na základech, které jdou už mimo hranice klasické komerční soutěže - z důvodu za jakých podmínek mohl svůj business nastartovat (koupě letadel po 9/11, atd.), z důvodu jak je zkorumpovaná Irská CAA, která mu příslušně upravuje cestičku, z důvodu jakým odrbává předpisy všeho druhu a z důvodu jakým způsobem jedná se svými zaměstnanci a koneckonců i zákazníky (skryté platby) a partnery (letištní poplatky). Výsledkem toho všeho je, že vytváří tlak na všechny ostatní dopravce, kteří sice samozřejmě rovněž jdou cestou snižování nákladů a tím pádem ceny, ale nikdy nejsou schopni dosáhnout stejného minima a tím pádem budou dlouhodobě v konkurenci ztrátoví. Jenže tohle je sice všechno pěkné pro zákazníka s ohedem na cenu, ale je to absolutně neudržitelné z dlouhodobého hlediska - po určité době se trh nasytí, zkrachuje maximum konkurence, naplní se kapacity a destinace a společnost jako Ryanair se dostane do obrovských problémů, protože její život je doslova závislý na kontinuálním růstu. Dostane se tak do stavu, kdy se bude muset naopak náklady přiblížit úrovni jejich současné konkurence. Pro zákazníky to bude znamenat opět zdražování, dost možná i NAD současnou úroveň, rozdíl bude jen v tom, že za těch několik let bude jejich "zlatá cesta" dlážděná mrtvolkami v podobě všech ostatních aerolinek a jejich zaměstnanců, o letištích a s létáním spojených službách ani nemluvě...
Takže jak říkám - je mi jedno co si Ryanair vymýšlí za kraviny se záchodky, lítáním na stojáka nebo samonakládáním bagáže - poletím raději s námi, s BA nebo jakoukoliv rozumnou aerolinkou a dostanu se mnohem lépe, kulturněji a koneckonců i levněji kam potřebuju. Není mi to ale vůbec jedno z hledisa toho co dělám a jakým způsobem ten šašek devalvuje tenhle způsob cestování a tuhle práci.
easyJet a notabene SouthWest tohle dělají déle, lépe a přitom to pořád dokážou udělat relativně kulturněji... |
|