Možná bych to rád doplnil.
Budeme-li se bavit o stavu, kdy se letoun pohybuje tak nízkou rychlostí nebo téměř stojí na místě jako ve videu tak, že křídlo negeneruje vztlak, pak se dá tvrdit, že je vše otázkou tahu motoru. RC akrobat visí na vrtuli, a i F/A-18 tohle při max. tahu 44000lb ku hmotnosti 30000 - 47000lb asi dokáže. O letu na vysokém úhlu náběhu nebo vlivu vírových přechodů se tu mluvit ale nedá. Je to stejná fyzika jako zvednout pytel cementu. Buď mám dost síly, nebo ne.
Jiná situace nastane při letu na nízké rychlosti (jako oblíbená část ukázek na airshow). Kdy letoun "drží" ve vzduchu zásluhou vztlaku a ne (jen) tahu motorů. Vírový přechod generuje stabilní indukovaný vír, jehož důsledkem je nelineární přírůstek vztlaku s úhlem náběhu. (Nebudu lhát, že si pamatuji jaká fyzika za tím stojí.) To umožňuje dosažení úhlů náběhu až okolo 30°. Nicméně vztlaková čára (závislost vztlaku na úhlu náběhu) neroste do nekonečna a stejně jako u jakéhokoliv jiného křídla nakonec k odtržení proudění dojde (i když později). Tedy přetažení a pád nastane. |
|