Co se první otázky týče, je to přesně jak říkáš, AFS-V se od AFS leiší jen zástavbou vlečného zařízení, zrcátka a převodu do kategorie Normal. Měl jsem tu čet létat Kraťasy dva a jeden z nich, prototyp vlečné verze, měl ještě navíc signalizaci vypnutého vlečného lana, což jsem u jiného Trenéra nikdy neviděl. AFS-V je čistě domácí specialita, nevím o tom, že by nějaký takový létal mimo ČR/SR.
Problém Kraťasu je v tom, že díky vyšším povoleným násobkům (+7g a -4g) má nižší povolený akorbatický resurs, 1000h. I celková životnost je nižší, myslím, že 2500h, ale to možná kecám.
Zato "dlouhé" 526ky mají obecně vyšší akrobatickou životnost, 2300, 2800 resp. 3200 hodin podle konkrétní verze. A jejich celková životnost je 4600, resp 5500h podle toho, kdy skončily s akrobacií.
A tak zatímco dvoumístna Z-526, ať už jakékoliv verze, si najde plnohodnotný letecký život i po převodu do kategorie Normál (jako vlečná, turistické či výcvikové letadlo, či jen tak pro radost), tak Kraťas, Z-526AFS, může vlastně jen vlekat. I to vození se jen tak pro radost každého za chvíli omrzí, když sebou nemůže nikoho vzít. A proto hodnota Kraťasu prudce padá, když může létat už jen rovně. Proto, a to je zajímavé, když je vidět na prodej v zahraničí Kraťas, téměř vždy má nálet 750, 800, 820h apod. Nechci teď zacházet do detailů, zdali je tak šetřený, nebo pomohla tužka. U nás to bylo jinak, Kraťasy se normálně olétávaly a počátkem osmdesátých let prostě jako akrobaty skončily a byly přestavěny na vlečné. Každý si s ním rád skočí, ale když chtěl kupříkladu AeČR jednoho svého prodat, nikdy se mu to nepovedlo.
V ČR, pokud vím, žádný akrobatický Kraťas v současnosti není.
Pokud je k podivení to, že zvětšení povoleného násobku o zdánlivě zanedbatelné 1g způsobí takovou změnu v životnosti, odkážu na skvělou knížku od Neil Williamse "Aerobatics", kde autor píše, že Z-526A, jež používali tehdy britští akrobaté, měl při násobcích +6 a -3g životnost 2200h v akrobacii, ale provozovatel měl možnost zažádat o zvýšení násobků na +8 a -6g, ale s tím, že se akrobatická životnost sníží na 100 (ano, nesekl jsem se o nulu, sto!) hodin!!! Údajně si to takhle nechaly upravit dvě země, ale nespecifikoval, které.
Jinak na Trenérech je nejkrásnější akrobačka, o tom není třeba pochybovat. Všechno, co přišlo potom, už bylo a je jen sportovním náčiním. |
|