Já nad tím tuhle taky přemýšlel, a řekl bych, že to jde částečně z ruštiny.
M-modificírovanyj
F-forsírovanyj + motor M-137
A-akrobatický
S-speciál
L-motor Lycoming
Všechny trenéry, jež mají ve svém označení "M", jsou jen modifikací něčeho původního na motor M-137
Z-226M je původní Z-226T nebo 226B
Z-226MS je původní Z-226T,B, případně už přestavěná M, s vrtulí V-503A
Z-326M je původní Z-326
Z-326MF je původní Z-326, resp. 326M, s vrtulí V-503
Z-526M je původní Z-326 nebo Z-526
Z-526ML je původní Z-326 nebo 526 s motorem Lycoming
Z-526ASM je původní AS
"F" by mohlo být ono Forsírovanyj, ale taky to měly éra, jež měly z výroby motor M-137. Tudíž to může znamenat obojí. Z-526F a 526FI, 526AFS. Vlastně i AF je pevnější, má kratší trup.
"A" byly jednomístné akrobaty
Z-226A
Z-226AS
Z-326A
Z-526A
Z-526AS
Z-526AF
Z-526ASM
Z-526AFS
+Z-526AFM Condor, to byl jednomístný stroj, i když ne akrobat
Kapitolou samu pro sebe tvořily přestavby Z-226 na Z-126 a nazpátek, z toho pak vznikaly Z-126T. Dokonce existuje i Z-126M, což je Z-126 modifikovaná na motor M-332 (z Meťáka, s kompresorem), která se kvůli změně vyvážení létá zezadu jako Z-226. Měl jsem možnost s ní letět, majitel (Němec) mě poprosil, zda bych mu jí převezl z GO, měl na Trenéru velkou pauzu a necítil se na to. Nebylo to špatné, výkonově lepší stopětka se spolehlivějším motorem.
Jenom mi tam nesedí Z-326MF, lepší by bylo Z-326MS. To bych ale byl moc velkej hnidopich.
Jen tak pro zajímavost, měl jsem tu čest s devíti typy a verzemi Trenérů, a nejlepší ze všeho mi z hlediska letových vlastností přišla Z-226T. Jen ten nešťastný motor... Kraťas je dobrý dravec a má krásně harmonizované řízení, ztrácí však energii při vyšších g, kvůli vyššímu indukovanému odporu. A i to jedno sedadlo přináší omezení v použitelnosti. Ale srdcovkou pro mě vždycky byla Z-526F a teďka M, ta má naprosto vyvážený poměr mezi letovými vlastnostmi, spolehlivostí motoru a užitnou hodnotou. |
|