Mě třeba v souvislosti s letectvím zaujala jedna věc, a to je JAK se uzel dostal na rychloměr v pilotním prostoru.
Původně se totiž v anglosaském světě používaly statutární míle za hodinu, tedy mph. V USA i v GB. Jedinou výjimkou bylo námořní letectvo, přinejmensím britské FAA (jestli i US NAVY, to nevím), to používalo NM a uzle, aby to bylo v souladu s loděmi. Nikomu to nevadilo, snad jen občas letci, létající souběžně Spitfire a Seafire to mohlo dělat problém.
No a pak se při jedné spojené operaci RAF a FAA ve středomoří stalo, že se na určeném místě obě skupiny nesetkaly. Jedni obviňovali druhé, každý se hájil, že tam byl přesně, až nějakou chytrou hlavu napadlo zjistit, jaké že to míle má kdo na mysli Takže nakonec se ukázalo, RAF i FAA bylo na místě setkání přesně, každý ale podle svého.
Proto se koncem války, zejména se zaváděním proudové techniky, začalo přecházet u letectva na NM a uzle. Celý ten proces trval poměrně dlouho, taže doteď je možné se u starších letadel všeobecného letectví možné setkat s rychloměry kalibrovanými v mph i knotech.
|
|