Nepřekrucuj co jsem napsal, neobhajuju úmyslné létání do sraček při letu VFR (a vlastně i IFR). Jen se ti snažím vysvětlit, že nelze zastávat v případě zhoršeného počasí jednoznačně odsuzující názor. Počasí špatně vyhodnotíš, ani nevíš jak.
Pilota té Bonanzy rozhodně neobhajuju, naopak jsem vždycky tvrdil, že spoléhání se v takových případech na GPS a všechny ty televize v letadle, ať už sebedokonalejší, je cesta do pekel. Správný postup je buď se při setkání se špatným počasím otočit o 180° a vyletět, případně nastoupat do bezpečné výšky a říct si ATC o pomoc. Ale nějaké trestání nemá smysl. Před časem jsme se o tom s Markym bavili, i o nějakém způsobu nácviku. Pokud tam bude rozumný dispečer, pomůže, zachrání někomu kůži, v lepším případě mu za to pilot poděkuje a tím to končí. Pokud tam bude sedět někdo s trestacím přístupem, který hned napíše hlášení a vyvolá následnou perzekuci letce, bude to mít za následek jen to, že další se v takových podmínkách přibijou k zemi a budou se snažit se z toho nějak dostat sami. A skončí to špatně.
Do sraček se dostaneš, ani nevíš jak. Teda ty podle svého vyjádření asi ne, ale já se už za těch jedenáctset hodin na písťákách do "marginálního VFR" párkrát dostal. Stejně tak jsem udělal spoustu hloupostí a chyb, ať už úmyslně, neúmyslně či nevědomky. Udělal jsem nekázeň, chybu v technice pilotáže, chybu v plánování a přípravě letu. Kromě štěstí v jeho primární podobě jsem měl štěstí i na to, že to se mnou probírali či mě vyšetřovali lidé už s nějakou leteckou a životní zkušeností, kteří praktikovali to, čemu se v dnešní době v podmínkách profesionálního létání říká "no-blame culture". Udělals chybu? Přiznal jsi jí? Tak to probereme, řekneme dalším, a ty dostaneš dejme tomu dvojí či nějaké školení, nikoliv však trest. Jinými slovy, dívali se na to jako ten "málokdo", jak jsi napsal
A ty mě klidně považuj za nezodpovědného či špatného pilota, je to tvoje právo. |
|