Prosím rozlišujme "létání z navijáku" a "navijákovou osnovu".
Proti létání na navijáku nic nemám, naopak si myslím, že to prostě patří k plachtařskému vzdělání.
Ale jako řehole výcviku - tedy navijáková osnova - vidím užitek jen tam, kde:
- se pravidelně a stabilně schází dost velká parta plachtařů, aby byl navijákový provoz pravidelným programem (ne jen občas, ale každý víkend)
- na lítání máš dost času a volna a můeš chodt na letiště pořád - abys tam byl připravenej, když se zrovna bude rozbalovat naviják
- smíříš se s tím, že první aerovleky, bez kterýchse neobejdeš, budíu horor a instruktor je bude kočírovat zčásti za tebe
- odměněnej budeš menší cenou výcviku (ale zas tak světoborný rozdíl to není).
Jestli máš míň času, nemůžeš chodit pravidelně každou sobotu a neděli, ale chceš lítat když přijdeš na letiště, jestli ti nevadí o trochu víc peněz za vleky anebo jestli se parta na letišti neschází tak pravidelně, jako za dob Svazarmu, pak je jediným řešením aerovleková (univerzální) osnova.
Myslet si, že z navijáku jsou lepší piloti je zavádějící. Ono pro toho žáčka je ten aerovlek podstatně větší adrenalin a nabuzení na okamžitou rychlou reakci - víc než s prominutím přiblý naviják. Představa, že se v aerovleku člověk jen pasivně veze je zcestná. A představa, že to vlečné zakokrhá nad druhým koncem dráhy, v momentě když se tak tak odlepí - to není o nic hezčí, než mimořádky na navijáku.
Vím co píšu, začal jsem kdysi jak žáček navijákovou osnovou - a prvních startech pro nedostatek jiných možností jsem na dostal povoleno dokončit jako aerovlekovou. |
|