No, zkoušels to někdy? Jako opravdu zkoušel - s vysílačkou v ruce a nastartovaným navijákem?
U nás jsme to kdysi zkoušeli několikrát, s různejma vysílačkama - s Icomama, s Alamatama na občanskym pásmu a nakonec i s PMR, když se objevily na trhu - a bylo to nakonec vždycky naprd, protože - jak jsem psal výše - zrovna v tom nejdvočejšim momentě má navijákař ruce na palubce a hlavně na páce/spínači od střihačky a nemůže si držet rádio u ucha "kdyby někdo zavolal" - vsadím boty na to, že v Chrudimi navijákaři nepoužívaj radiostanmici s leteckýma sluchátkama - to by totiž jediný přicházelo v úvahun - a jestli to tak dělaj, tak se v tomto bodě omlouvám. Handscree do ucha nic nevyřešila.
Taky jsme zkoušeli, že když u navijákaře tak jako tak stojí pomocník (stejně tam musí být signalista, pokud se nepoužívá H4 se barevnými semafory, na které je ale stejně dost blbě vidět, takže je stejně lepší toho plácačkáře u navijáku mít, už aby pomahal se zapřaháním fousů za traktor a oživoval vedrem umořeného navijákaře) - tak že on bude mít tu druhou vysílačku. Jenže pokud pomocník obdrží radiozprávu a pak jí předává přes ten řev navijákaři, tak vznikne prodleva, za kterou může jít o kejhák. Takhle jsme to vyhodnotili u nás - a vrátili se pokorně k plácačkám. Jsou primitivní, ale spolehlivé a bezpečné.
Představ si ale současně toho člověka, který při startu (sám) drží křídlo od blaníka - ale jen jednou rukou, protože v druhé má vysílačku (!!)
Fakt si to zkus představit.
Pokud jsem zmiňoval předpisy, nebylo to stran vysílaček, ale stran dvou pomocníků u křídel plus signalista (to už jsou tři zbytečný lidi u navijáku). A ty v tý P-1 najdeš.
Případné kamenování, jak to vidíš ty, se nemuselo konat, kdyby někdo nerozmazával ty svoje první nesmysly a dalšími nesmysly je neobhajoval. |
|