Budu mluvit o B737, to trochu znám, koneckonců se tu o něm mluví.
-737 nemá spoilerony
-to co má jsou letové spoilery (flight spoilers) používané pro podporu účinnosti křidélek při jejich větší výchylce
-spoilery se v tomto režimu vychýlí až tehdy, je-li výchylka beranů (nikoliv křidélek samotných) víc jak asi 10°
-řídí to mixer, který ovšem, pokud mi je známo a pokud příručka něco netají, nebere ohled na rychlost či výšku, a vychýlení spoilerů je tedy v tomto režimu funkcí pouze vychýlení beranů
-není ani sebemení rozdíl ve funkci mezi tím, zda to řídí autopilot či zda letec ručně
-spoilery se pro tento účel používají primárně pro podporu klonění při větším zásahu do řízení, nikoliv pro eliminaci "adverse yaw", neboli zmíněnému sekundárnímu efektu zatáčení na druhou stranu. Samozřejmě to tomu ale také pomáhá.
K tomu, že jsi to to sám pozoroval při zatáčení u 737 dodám tolik - pravděpodobně jsi nezaregistroval pohyb křidélka. Při běžných zásazích do řízení je totiž velmi, velmi malý. Krásně je to vidět třeba na letadlech jako je Z-50 nebo Trenér, pokud letíme v oleji a chceme uvést éro jemně do náklonu (asi tak, jako s dopraváky v hladině), tak pohyb křidélka sotva zaregistrujeme. Naopak si nějak nevybavuju, že by uvedení do zatáčky v hladině vyžadovalo u 737 takovou výchylku, která by dosáhla oněch 10°ti stupňů vychýlení beranů a tudíž vysouvání spoilerů.
|
|