No, jak MD píše, vyvážit blbě, mimo limity, moderní letadlo, to už musí být fuška (narozdíl třeba od Tu-154). Většinou se to skutečně do limitů vejde, ale pak přijdou momenty, kdy je použít ZLR (neb rozumný odhad bývá často lepší než exaktní výpočet...z nepřesných hodnot). ZLR=zdravý lidský rozum. Já jsem třeba takhle v zimě válčil s handlingem v Turíně, kam jsme létali pro Air Italy z Neapole. Za boha živýho nebyli ti Taliáni schopni rozumně vyvážit 737-500. Éro bylo poloprázdný (polopný?) a oni začali přidělovat sedačky odpředu. Takže ano, skutečně 90% cestujících sedělo v první polovině stroje. CG bylo v limitu, ale PÍP ke zdi, asi 1-2% od předního limitu centráže. Ano, letělo by to, ale zbytečně by to žralo a blbě by se s tím sedalo (mimo jiné). A hlavně, proč mít zadní půlku letadla prázdnou a vepředu mít napasovaný lidi jako sardinky.
První, co člověka ťukne do očí, je poloha CG v loadsheetu, výrazně se lišící od průměrných hodnot. Druhá taková ochrana pomocí ZLR je vedoucí kabiny, která se podívá, jak jim to sedí, přiběhne do budky řidiče a "helééé, voni seďéééj moc vepředůůů". Handlingář, kterého jsem si zavolal, mi tvrdil, že to tak je správně, oni za to nemůžou, koneckonců centráž je v limitech, a že s tím nic nebudou dělat ať si trhnu. Ital. Tak opět je třeba se zamyslet (což bývá problém) , kvalifikovaně to odhadnout a říct "dvanáct kaštanů z áčka do céčka". První důstojník vezme manuální loadshhet, přepočítá ho a Nu, pajechali.
Tzn. když se takhle přemísťují lidi až v letadle, je to zpravidla způsobené chybou odbavení. Ale vem to čert, jsme lidi, každý se seknem, tak tomu není třeba věnovat pozornost. S výjimkou Turína. Druhý den to bylo to samé. Třetí taky a to už jsem volal zástupci Air Italy, ať s tím něco udělají, nebo se dřív či pozdějc naseru já nebo cesťáci. Nebo obojí. "No problémo, il commandante, šécko bude". Asi tam udělal vítr, protože další den to bylo dobré. Jeden den... pak to zase začali ládovat odpředu. A to je ten moment, kdy si člověk řekne, co já se budu rozčilovat, létáme v Itálii pro italskou společnost vnitrostátní lety, vozíme Italy, vždyť oni si to dělají sami sobě... a tak jsme v Turíně překládali cesťáky skoro každý druhý den zepředu dozadu |
|