K vyvažování - každá mašina má svůj loading / seating plán, podle kterého se postupně obsazují sedačky a loaduje bagáž a cargo, aby bylo letadlo v mezích vyvážení, pokud možno i v ekonomických mezích (tzn. mírně těžšé na čumák). U aerolinek které loadují stylem "hrrr na ně Máňo" (Ryanair, easyJet) se to pak řeší letuškami ex post, pokud je významně málo cestujících, kdy má pak nepoměr nějaký znatelný vliv. Obecně při nějaké rozumné obsazenosti cestujícími nikdy nemůže dojít ke špatnému vyvážení. Něco jiného je to samozřejmě u malých letadel, kde hraje roli každé kilo a každý centimetr od těžiště.
Ten případ na který jsem narážel se týkal nedávno médii propíraného případu záměrného nahrnutí cestujících dozadu, aby vyvážili nutnost použití pouze předního cargo prostoru...což byla asi trošku nešťastná kombinace nschopnosti kapitána náležitě vysvětlit situaci a několika zpanikařených cestujících.
K tomu MEL - no tam se dá najít hlavně to, s čím může a nemůže letadlo letět A pro některé pisálky by se tam jistě bohužel našla spousta podkladů pro katastrofické scénáře... |
|