Výškoměr je přístroj, který měří nějakou tlakovou vzdálenost od referenční hodnoty. A podle toho, jak mu tu referenční hodnotu nastavíte, tak takovou vzdálenost od ní naměří. Vzhledem k rozdílnosti a proměnlivosti tlaku je třeba tu referenční hodnotu nastavovat tak, aby byla v případě QNH na střední hladině moře nebo v případě QFE ve výšce prahu dráhy, popř. letiště.
Kdo nepochopil, nechť si vezme pravítko, papír A4 a průhlednou složku. Na složku si nakreslil čáru (svislou), kde bude mít stupnici tlaku se základní jednotkou 1013 hPa. Na papír, ať si nakreslí vodorovnou čáru (hladinu moře), nad to nějaký terén a letiště (třebas tlustou rovnou čáru někde na povrchu terénu.
Výškoměr bude měřit vzdálenost od referenční hodnoty, kterou mu nastavíme.
Dovolil jsem si splácat obrázek
- vlevo černá stupnice je aktuální atmosférický tlak
- zelená je stupnice, kterou měří výškoměr
První případ QNE (standard) je jednoduchý. Tlak v atmosféře je daném místě tak, že na hladině moře je podle MSA, tedy 1013. Na výškoměru máme nastaveou hodnotu 1013, tudíž tlakovou vzdálenost, kterou měří můžeme považovat za skutečnou výšku nad mořem (QNE se víceméně rovná QNH). V případě, že se tlak změní, už to nebude platit.
Druhý případ - tlak naměřený u hladiny moře je nižší (třeba přišla tlaková níže)//dal jsem tam hodně nízký tlak jen pro názornost//. Šedá stupnice znározňuje, jak by měřil výškoměr tlakovou vzdálenost od referenční hodnoty, která je natavená jako QNE (ukazoval by větší výšku => letěli bychom níže a naopak - to je známo jako tlaková výška, neboli se používá jako letová hladina, žejo ), proto je třeba referenční hladinu, odkud bude výškoměr měřit posunout tak, aby byla opět na hladině moře, abychom měli skutečnou výšku nad mořem => QNH
A poslední případ QFE je prakticky totéž, jen se ta referenční hodnota posune do takové tlakové výšky, která odpovídá v tu danou chvíli letišti, tzn. že 0m bude ve výšce letiště. Je tam znázorněn i "elev 150hPa", což je tlaková vzdálenost letiště od tlakové výšky střední hladiny moře (MSL). Tzn. že máme aktuální tlak (černá stupnice), řekněme naměřený na hladině moře (protože všude na letištích se dneska dává QNH, žejo) a pomocí té výšky si odečteme QFE, jaké odpovídá letišti a k tomu nastavíme referenční hodnotu, od které bude výškoměr počítat
Asi jsem to psal zbytečně, spíš je to jen grafické doplnění toho, co tu myslím že padlo a taky je z toho jasné, že výškoměr jako výškoměr, všechny měří prakticky stejně a jediné, co ovlivňuje jeho způsob měření je nastavení té referenční hodnoty pomocí čudlítka Takže tvrzení, že je výškoměr je dělaný na QNH je nesmysl, protože je to proměnlivá hodnota a je to jen tlaková referenční hodnota stejně jako QFE |
|