Ještě k tomu "QFE elev 27 mbar".
To mi přide docela chytré, protože bez ohledu na aktuální tlak (který se mění s nadmořskou výškou - a taky pořád s počasím) je ROZDÍL mezi hladinou moře a polohou letiště - a tím pádem mezi aktuálním QNH a aktuálním QFE - pro daný konstatntní bod na zemském povrchu vždy konstatntní !
Když tedy letíš odněkud, na výškoměru máš nastaveno QNH a čekáš, že v České Lípě ti při dosednutí u kravína bude výškoměr ukazovat 283 m, koukneš do takové mapy a zjistíš rozdíl mezi QNH a QFE. Pak se nemusíš ptát, aby ti do rádia přečetli QFE (a u nás by ti ho stejně nikdo neřekl ), akorát přetočíš výškoměr o uvedený rozdíl na tlakoměrné stupnici - změníš nastavení z QNH na QFE - a při dosednutí zas budeš mít svou oblíbenou armádní nulu.
V civilním letectví se takový postup nedoporučuje. Hlavní výškoměr by vždy měl být nastaven na aktuální QNH. QFE se ale dá dát na druhý, záložní výškoměr.
Pozn. II.: to se pochopitepně netýká létání "ve hladinách", kdy by výškoměr měl být nastaven vždy na MSA - 1013,25 hPa |
|