FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 1. 1. 2025, Nový rok Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Z Boeingu na Airbus Jeden příspěvek | Celý strom
Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 21:31
A.J.Scandall   
Přechod na jiný typ je pro pilota se zkušeností poměrně snadná záležitost, samozřejmě za předpokladu, že se tomu doytčný věnuje jak má.

Zpravidla to všechno začně teoretickou částí, jednak technickým popisem a systémy, seznámení s dokumentací a jejím používáním, a nácvikem postupů na sucho (na mock-upu, buď na starších "papírových", nebo modernějších MFTD). To trvá 3-6 týdnů. Pak následuje několik lekcí na fix-base trenažéru, kde se učí základní obsluha letadla, systémů, autopilota a FMS, létání samo o sobě na nich není obsahem cvičení, spíš jen tak jako bonbónek. Pak se přejde na full-flight trenažér, který je už pohyblivý a certifikovaný pro výcvik létání, takže v téhle fázi se cvičí hlavně manévry (čímž se myslí třeba vysazení motorů, požáry, a létání jako takové). Celý trenažér bývá hotový tak za 14dní, záleží na rozsahu výcvikové osnovy. Na některých typech jsem lítal 20, na jiných 40 či 60 simulátorových hodin. Pak následuje base-training, kdy se s opravdovým letadlem udělá pár okruhů. Podle předchozí zkušenosti letce jich je 4-6, nebo tak nějak. Následuje zapsání kvalifikace do průkazu a létání traťového výcviku, to už je na normálních linkách pod dohledem instruktorů. A zase podle předchozí zkušenosti se může jednat o 10,20,40,80 úseků. Nejvíc se kupříkladu nadělí tehdy, když se někdo, doposud létající jako druhý pilot, přeškoluje na kapitána a zároveň na nový typ. Tahle fáze trvá zpravidla měsíc, samozřejmě podle schopností daného jedince.

Takže celá ta sranda zvaná přeškolení pilota na nový typ může trvat i s prostojema tak dva měsíce do začátku létání a s traťovým výcvikem tak 3měsíce, než je letec "vypuštěn do života". Cena může být včetně base-trainingu a vyplacené mzdy kolem třičtvrtě milionu.

Občas se stává, že se někdo vrací na typ, který už létal. To záleží na pauze, do roka je to snadné, do tří let krátké, do pěti let proveditelné a nad pět let se musí dělat výcvik celý znova.

Já se kupříkladu vracel na 737mu po tříleté pauze, teorie zabrala asi jeden týden, simulátor druhý týden (ani ne, bylo to pět lekcí včetně přezkoušení), takže za čtrnáct dní od ukončení létání na jednom typu jsem létal s druhým. K tomu tři týdny traťového výcviku, takže do života jsem byl vypuštěn po pěti týdnech. Naopak přechod na ATR (nový typ+přechod doleva) mi trval od 1.2 do 20.5, tzn. skoro čtyři měsíce.


Obecně lze říct, že někdo se na nový typ těší, hlavně když už je na stávajícím dlouho, třeba 10let. Jiný zase nechce, protože se nechce už nic nového učit. Nebo hodně záleží na preferencích, spousta letců jsou hobbysti, to znamená, že je letadlo pro ně víc, než jen pracovní prostředek, a pak do toho vstupují osobní "chutě". Tenhle nechce lítat Boeingy, támhleten Airbusy, tenhle nechce vrtuláky, támhleten zase tryskáče. Takže pokud se na nový typ vypíše výběrové řízení, zpravidla se to samo vytříbí, kdo chce jít na nový typ, a kdo ne (mě se třeba nelíběj Airbusy, maj takovej divnej čumák )
 7x  
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ