FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 29. 12. 2024, svátek má Judita Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Z Boeingu na Airbus Jeden příspěvek | Celý strom
Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 19:12
garfild
V poslednom čase (travel servis,seagle air)zaradujú do svojich letiek Airbusi . Zaujímalo by ma aké je to v reale z prechodom na iný typ ,čo nato piloti a posádky. dik
 

Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 21:31
A.J.Scandall   
Přechod na jiný typ je pro pilota se zkušeností poměrně snadná záležitost, samozřejmě za předpokladu, že se tomu doytčný věnuje jak má.

Zpravidla to všechno začně teoretickou částí, jednak technickým popisem a systémy, seznámení s dokumentací a jejím používáním, a nácvikem postupů na sucho (na mock-upu, buď na starších "papírových", nebo modernějších MFTD). To trvá 3-6 týdnů. Pak následuje několik lekcí na fix-base trenažéru, kde se učí základní obsluha letadla, systémů, autopilota a FMS, létání samo o sobě na nich není obsahem cvičení, spíš jen tak jako bonbónek. Pak se přejde na full-flight trenažér, který je už pohyblivý a certifikovaný pro výcvik létání, takže v téhle fázi se cvičí hlavně manévry (čímž se myslí třeba vysazení motorů, požáry, a létání jako takové). Celý trenažér bývá hotový tak za 14dní, záleží na rozsahu výcvikové osnovy. Na některých typech jsem lítal 20, na jiných 40 či 60 simulátorových hodin. Pak následuje base-training, kdy se s opravdovým letadlem udělá pár okruhů. Podle předchozí zkušenosti letce jich je 4-6, nebo tak nějak. Následuje zapsání kvalifikace do průkazu a létání traťového výcviku, to už je na normálních linkách pod dohledem instruktorů. A zase podle předchozí zkušenosti se může jednat o 10,20,40,80 úseků. Nejvíc se kupříkladu nadělí tehdy, když se někdo, doposud létající jako druhý pilot, přeškoluje na kapitána a zároveň na nový typ. Tahle fáze trvá zpravidla měsíc, samozřejmě podle schopností daného jedince.

Takže celá ta sranda zvaná přeškolení pilota na nový typ může trvat i s prostojema tak dva měsíce do začátku létání a s traťovým výcvikem tak 3měsíce, než je letec "vypuštěn do života". Cena může být včetně base-trainingu a vyplacené mzdy kolem třičtvrtě milionu.

Občas se stává, že se někdo vrací na typ, který už létal. To záleží na pauze, do roka je to snadné, do tří let krátké, do pěti let proveditelné a nad pět let se musí dělat výcvik celý znova.

Já se kupříkladu vracel na 737mu po tříleté pauze, teorie zabrala asi jeden týden, simulátor druhý týden (ani ne, bylo to pět lekcí včetně přezkoušení), takže za čtrnáct dní od ukončení létání na jednom typu jsem létal s druhým. K tomu tři týdny traťového výcviku, takže do života jsem byl vypuštěn po pěti týdnech. Naopak přechod na ATR (nový typ+přechod doleva) mi trval od 1.2 do 20.5, tzn. skoro čtyři měsíce.


Obecně lze říct, že někdo se na nový typ těší, hlavně když už je na stávajícím dlouho, třeba 10let. Jiný zase nechce, protože se nechce už nic nového učit. Nebo hodně záleží na preferencích, spousta letců jsou hobbysti, to znamená, že je letadlo pro ně víc, než jen pracovní prostředek, a pak do toho vstupují osobní "chutě". Tenhle nechce lítat Boeingy, támhleten Airbusy, tenhle nechce vrtuláky, támhleten zase tryskáče. Takže pokud se na nový typ vypíše výběrové řízení, zpravidla se to samo vytříbí, kdo chce jít na nový typ, a kdo ne (mě se třeba nelíběj Airbusy, maj takovej divnej čumák )
 7x  

Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 21:35
Filip Ivaška
A moze sa lietat na dvoch typoch zaroven?
 

Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 22:09
Pan Letadlo   
Ne, pilot může v jeden okamžik řídit jeden stroj, pilotáž více strojů najednou mu neumožnují jeho fyzické prostředky
 

Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 22:18
Filip Ivaška
Ehm no Ked clovek chce vsetko sa da!!! Ale nie, chcem vediet ci to funguje tak ze prides do crew room zoberies kluciky od svojho Boeingu/Airbusu (podla nalady), tabulku s menom das na predne okno a letis? Viac menej tak?
 

Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 22:40
David Šollar   
hehe , jsi mi připoměl jeden strarý vtip . " jaký je rozdíl mezi jackass humorem a černým humorem?" .... jackass je když jsou 4 lidé v jednom kontejneru ..... a černý když je jeden člověk v 4 kontejnerech ...
 

Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 22:46
A.J.Scandall   
Celkem dobrá otázka. EU-OPS, předpis regulující komerční létání v zemích EU, resp. JAA, tzv. dvoutypovost umožňuje, nicméně záleží ještě na místním leteckém úřadě, jak se k tomu postaví. A náš ÚCL se k téhle problematice staví celkem zamítavě. Mě se to tak trochu týká, mám platné dvě typovky, rád bych třeba oba typy létal naráz, ale nejde to. Před zahájením létání na jiném typu musím ukončit létání na předchozím a absolvovat "refresh" a přezkoušení. Ono to tedy něco do sebe má, jeden čas jsem létal souběžně IFRově L-200 a L-410 (což regulaci nepodléhá, neb L-200 se v současnosti nebere jako typ, ale jako třída) a bylo to občas náročný. Nikoliv proto, že bych měl problémy s podstatnými věcmi, ty éra jsou tak odlišné, že člověk hned věděl, v čem sedí, ale spíš kvůli "maličkostem" (a jak mi už od útlého věku vštěpoval do hlavy děda, v letectví maličkosti neexistují). Třeba narážím na to, že na stropním panelu je u L-200 pozice ZAPNUTO dopředu, zatímco u L-410 dozadu. To pak někdy způsobuje potíže. Takže ano, létat souběžně dva typy obecně lze, nikoliv však v ČR.

Pak ovšem existuje věc, jako je "společná typovka", common type rating, což obsahuje třeba B757/B767 nebo A318-A340. Tam po absolvování patřičného výcviku je umožněno létat v rámci oné typovky víc typů a jako vícetypovost se to nebere. Osobně jsem znal dva Němce, jeden létal tehdy u Condora 757 a 767, druhý u LTU (resp. AirBerlin) A320 a A330. Oba říkali, že to není úplně to pravé ořechové, že ač třeba 320 a 330 mají téměř shodný kokpit, a systém FBW způsobí, že se letadla chovají podobně, tak přeci jen fyzikální zákony nikdo neokecá, a třeba setrvačnosti, reakční doba motorů, klouzavost a podobně jsou u obou letadel dost rozdílné, a paradoxně právě proto, že jsou kokpity tak blízké, neuvědomí si občas tělo a hlava bezprostředně v čem sedí. Něco, jako jsem tu před časem psal o Tu-154B a M.

Taky jsem se o tom bavil s pár lidma z vládní letky, co lítali naráz třeba i 5-6 typů (!). Jeden ze starých pardů mi říkal, že jsou dva typy lidí. Jedni to nezvládnou, a druzí s tím naopak nemají žádné problémy a lítají všechny éra souběžně s prstem v nose.
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 12:29
Mike2811
A ty tedy lítáš půl roku B735, pak přejdeš na Cessnu a mezitím máš týden papírování ? Tak nějak ?
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 13:06
A.J.Scandall   
No původně to bylo zamýšlený tak, že si skočim na půl roku na letní brigádu na 735, kvůli lepšímu využití, a s příchodem dalšího bizjeta se vrátím. Jenže se to začalo protahovat, odkládat, takže jsem brigádničil ještě celou zimu, převážně v Itálii, a kus jara. Takže necelý rok a 600hodin. Příští týden bych měl mít definitivní konec a návrat na bizjet. To bude kvůli pauze pod jeden rok obnášet jen reccurent a pár legů s instruktorem, takže tak 10dní, když to půjde.

A až se jednoho krásnýho dne zase vrátím na 737, tak už to bude definitivně. Protože tou dobou už budou nejspíš 735 dávno pryč, tak to pro mě teď za ten týden bude asi konec na 737 Classic, což je mi líto, pětistovka je naprosto suprovej "sporťáček na víkendový rasení", taková akorátní mašina pro blbečky jako jsem já. Strašně moc vydrží, nechá si toho hodně líbit, vpodstatě nemá žádný negativa, krásně se s ní lítá, dobře přistává, většina drah jí je víc jak dlouhá, tailstrike téměř nehrozí, není ani velká, ani malá, moc toho nesežere a celkem dost uveze. Je to sice taková vykopávka z šedesátejch let, přitom už ale zvládá P-RNAV, CAT IIIa, doletí 2500NM, a kdyby ty naše měly namontovaný vlastní schody, tak ke svému odbavení téměř nikoho nepotřebuje. Se mi po nich bude ňáko stejskat
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 19:14
garfild
Ďakujem za podrobný popis!
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 09:01
Luděk Ch.
Tak třeba u TVS s tím žádný problém nebyl, protože mají letadlo pronajaté i s posádkou od lotyšské společnosti, která poatří stejným majitelům, jako TVS Takže posádka je lotyšská a pilotů 737 se to nijak nedotklo.
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 09:58
A.J.Scandall   
Sice to má stále zůstat lotyšské a u TVS jako takového zůstane all-Boeing fleet, nicméně snad by to i nějaké čs. posádky měly opravdu létat. Uvidí se
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 10:47
Luděk Ch.
Třeba se nějací dobrovolníci na přeškolení najdou. Případně se určitě v pořadnících najde dost čekatelů na zaměstnání
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 11:17
A.J.Scandall   
O tom v dnešní době není pochyb. Sehnat kvalifikovaného pilota je v současnosti otázkou vyvěšení náborového plakátu...
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 12:10
Cirrus/Pindra
já bych se klidně obětoval ..
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 19:42
Sláva
Viz. http://www.travelservice.aero/job.php
 

Z Boeingu na Airbus   5. 4. 2009 / 19:23
garfild
na aeroweb majú inyerat na A320 prímu posádky do HPP
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ