No nevim nevim, tohle v ČR vždycky platilo, jenže od minulých "vln" se situace změnila v jedné podstatné věci - dramaticky přibyl počet lidí s kvalifikacemí, ale bez zkušeností z velkých mašin (zjednodušeně se jim říká "dvěstěhodinoví piloti" - jestli má někdo 300,400,700hodin, nehraje z tohohle pohledu téměř žádnou roli). Takže až se to zlepší, a bude se brát, nebude to jako v letech 2003-2005, kdy se přijalo snad 95% uchazečů (což mimochodem taky není zdaleka dobré), ale úspěšnost dramaticky poklesne, kvůli přetlaku letců. Zdánlivě to může být dobré, že je z čeho vybírat, ale pokud to procento volných míst klesne pod 33,3% (můj odhad), začnou se dít věci jako je tlačenka, nebo se začnou vybírat podle kritérií konkurzů jen ti "nejlepší". V uvozovkách je to záměrně, neboť konkurzy bohužel velmi často nejsou objektivním kritériem schopností uchazeče (objektivní výběrové řízení, které skutečně posoudí schopnosti letce, vpodstatě nelze udělat, to se pozná až v praxi). Pak se spousta solidních letců k řemeslu zkrátka nedostane. Jinými slovy přijde stav, jaký je dlouhodobě v zahraničí, kde se ne každý k beranům dostane a když, tak velice často až za dlouhou dobu.
To samé platí pro ty, kteří už sedí vpravo a budou chtít doleva. Doby, kdy jsem si po dvou letech jako F/O plaše podal přihlášku, přišli za mnou, řekli "ukaž, jak držíš berany - dobrý - jdeš doleva", jsou bohužel (naštěstí?) pryč.
Vždycky jsem byl v tomhle optimista, ale nějak mě to začíná opouštět. Generační obměna už vpodstatě proběhla. Co se počtů týče, tak průměrný dopravní pilot v ČR je kapitán mezi 30-50 a F/O mezi 25-40 lety (opět můj odhad, stačí chvíli posedět na briefingu a koukat kolem sebe). Šedesátníků a pětašedesátníků těsně před důchodem už moc není. A nějaký prudký rozmach letecké dopravy tu už nelze očekávat ani po zmátoření se ekonomické situace. Trh už je vcelku nasycen.
My jsme v lítání nebyli "can do generation". My jsme byli šťastná generace... |
|