Luděk Ch. - teď zcela nevím, co myslíš tím, že u čtyřmotorového letadla není moc důvodů k přerušení, předpokládám, žes to myslel jako hodně velkou nadsázku. Důvody jsou u něj stejné jako u dvoumotoráku, a co se motorů týče, tak dokonce krát dva.
Ostatní - high speed reject (přerušení při vysoké rychlosti, obecně se to bere mezi 80kts-V1), je vždycky průser. Speciálně v případech, kdy jsou výkony spočítané nadoraz, tzn. stop margin = 0 (jinými slovy, v ideálním případě po přerušení vzeltu při V1 zastaví letadlo přesně na konci dráhy). Faktorů, které brzdnou dráhu ještě prodlouží, je tolik (ze strany pilotů se může jednat o pozdní reakci, špatně provedené přerušení, špatné výpočty, vzlet nikoliv z celé dráhy nýbrž "intersection take-off" bez započítání. Pak se může jednat i o technické vlivy, jako zhoršená schopnost decelerace vlivem závady, horší povrch dráhy než je ve výpočtu, změna větru apod.). Takže pokud při výpočtu vidím, že stop margin je třeba 1000m, jsem v klidu. Třeba B737-500, to je takovej sporťáček na víkend, ta to na většině drah ubrzdí a klidně ještě na zbytku odstartuje. Ale pokud se stop margin blíží nule (krátká dráha, nebo větší těžká mašina), tak to člověk musí brát tak, že jsme naprosto přesně spočítali naprosto nepřesné hodnoty a ač bude všechno legální a uděláme všechno tak, jak se má, stále můžeme klidně skončit za dráhou (i když vyjetí bude pravděpodobně krokem).
Jinými slovy soudit na základě toho, že někdo přejel dráhu, že si buď udělal špatný výpočet, nebo přerušoval po V1, NELZE! (alespoň já si to netroufnu). Zároveň to však nelze vyloučit (upřímně v případě IL-18 v Africe o tom lze úspěšně pochybovat). Kupříkladu staří orli, co létali Tu-134 mi říkali, že V1 byla většinou stejná bez ohledu na váhu, jen se vědělo, že pokud je teplota nižší než tolik a tolik, nadmořská výška letiště menší než tolik a tolik a délka dráhy větší než xxxx, vyjde to i na plné váze.
Co se důvodů pro high speed reject týče, je jich málo. Pochopitelně je to vysazení motoru, jakýkoliv požár, letadlo není schopné letu (dost všeobecná definice, což), windshear a některé vážnější závady dle úvahy velitele (proto vždy přerušuje cpt, nikdy ne F/O).
Schválně tři případy: přerušovali byste (řekněme) 10kts před V1 kvůli
1) signalizaci otevřených dveří (jedno jakých)
2) prasklé pneumatice
3) vyteklé hydraulice (jedna větev)?
|
|