Ono cena paliva neni ani dana tim, co je ve smlouve. Jde o tom, ze se aerolinky bezne proti cene paliva zajistuji na burze.
Ted to reknu hrozne zjednodusene (pokud je tu nekdo s burzovnim vzdelanim tak me nebijte)
Jedna se o zajisteni - spekulaci na budouci cenu komodity. Ty se s nekym vzadis, ze cena ropy-kerosinu, bude za pul roku nejaka. Pokud tvoji cenu druha strana prijme, tak do objemu "sazky" budes za pul roku nakupovat komoditu za cenu o kterou jsi se vsadil.
Pokud pujde cena ropy dolu - prodelavas. Pokud pujde cena nahoru - vydelavas. Aby se dal provaden jakysi strednedoby plan provoznich nakladu, a pokud neches menit ceny letenek kazdy den, tak proste hrajes na burze. Se vsemi pripadnymi problemy.
Idealni pripad samozrejme je, kdyz realna cena a cena na kterou se pojistujes je dlouhodobe cca stejna. Jenze kdybychom tohle umeli odhadnout predem tak jsme vsichni Rotschildove a nekecame tady. 
Takze CSA bezne hraje na cenu ropy/kerosinu, a vlastne nezalezi az tak moc na tom, jakou cenu ji da dodavatel. Sice zaplati cenu, kterou si urcil dodavatel, ale po zaplaceni zajistiteli plati suma sumarum cenu, o kterou se vsadila. Coz jak jsme si rekli muze byt vyhodne, kdyz cena stoupa, nebo nevyhodne jako ted, kdyz cena na trhu klesa.
L. |
|