Dobrý den,
jako letitý Aerovák si dovolím pro Vás doplnit nějaké informace. Vzhledem k tomu stromu "dojmů" pod Vaším přínosným příspěvkem si dovolím uvést co vím a u čeho jsem i částečně byl:
Znovuzahájení výroby A-270 by byl velký zázrak. Tento program bohužel není (a nikdy nebyl) perspektivní a Aero má zaplaťbůh práce dost na výdělečných projektech. V každém případě poslední rozestavěný trup tu stojí v přípravku a pochybuji, že ho čeká něco lepšího než sešrotování. Kolik jich doopravdy létá opravdu nevím, ale to jedno o kterém vím jistě, že je letuschopné (OK-LIB bez záruky) obecně jmenované "Libuše", bylo předáno tuším do Thajska nebo někam v tamty končiny. V podnikovém časopisu byla z té cesty zpráva, která hovořila o tom, že "..do Thajska jsme letěli letadlem a cestou jsme brali LPH.." pokud si tedy mohu dovolit parafrázovat Klasiky.
Vývoj tohoto vpravdě nešťastnýho letadla začal již v druhé polovině osmdesátých let, přesně to nevím, ve vývoji jsem naštěstí nikdy nepracoval. Co vím přesně je, že součásti pro prototyp a nultou sérii se v prvovýrobě "potily" počátkem let devadesátých s tou nejnižší prioritou. Osobně z toho mám dojem, že tohle éro bylo mrtvý dřív než vzlétlo a problém byl asi pouze v tom, že se to nikomu nechtělo stopnout "když už to stálo takový prachy". Naštěstí Pentě jde hlavně o peníze a tak je pro nás, co čekáme každého 13. mzdu na účtě, ukončení tohoto projektu dobrá zpráva. Na jeho obhajobu lze říct, že od doby L-39ZA už vývoj v Aeru životaschopný projekt stejně nevymyslel, takže je jenom jedním z řady slepých uliček.
Co se týká ve stromě uvedeného dojmu, že by byl zájem až o sto letadel, mám obavu že zde je přání otcem myšlenky. Konkurence v tomto segmentu je již velmi silná a Ae-270 by na trhu pravděpodobně nemělo šanci na úspěch.
Omlouvám se všem neurotikům za větší rozsáhlost příspěvku (ostatně nikdo je nenutí to číst), ale spolehlivé "informace" a hlavně "odborné" posouzení činnosti Penty v Aeru mě donutily k reakci.
V dokonalé úctě
Vladimír Steffan |
|