Už se na něj těším. Přiznám se, že jednomotorové turbopropy mne už lákají dlouho, zas tak moc jich ve světě k dispozici není (vpomeňte na Phantomovu anketu "co je to za letadlo?" před několika měsíci tady ) Když ještě odečtu hornoplošníky, tak zbyde docela zajímavá malá rodinka...
Můj názor je neodborný - nemám ani podklady, ani vzdělání v tomto oboru a ani informace.
Z pohledu letadlomila a hrubého selského názoru si ale myslím, že projekt, kdy je éro dotaženo do certifikace a jsou nějací zákazníci, je dost pravděpodobně životaschopný. Nemohu posoudit, zda také výnosný - ale souhlasím se Srandistou, že k leteckým projektům je občas potřeba trochu víc, než ekonomika nejbližších 12 měsíců.
Lze dost dobře předpokládat, že výroba cca 100 až 200-jednotkové série by významně umořila dluh za vývoj (který se zatím pochopitelně neměl z čeho zaplatit, ale je běžné, že se rozpočítá a přičte k výrobní ceně novýách letadel - to by byl docela levný zisk pro současného majitele výrobních práv). Vidíme ale také, že se v současnosti přestaly vyrábět i jiné, zaběhnuté a ve světě stále požadované typy letadel - někdy jen proto, aby nepředstavovaly konkurenci jiným vlastním typům (viz - Bombardier versus Dash - a zejména Twin Otter).
Dá se proto předpokládat, že prostě Penta nemá zájem o obnovu leteckého provozu, protože s letištěm ve Vodochodech má jiný plán. A kdyby plánovala provozovat fabriku, musela by možná řešit, kam ji pak přestěhovat. O tom nevíme nic, jsou to jen dohady. Můžeme se domnívat, že Penta koupila Vodochody hlavně v souvislosti se spekulacemi s pozemky pod plánovanou ruzyňskou 06R/24L. Pak z tohoto pohledu pro někoho, kdo chce především zisk s minimální logistikou, provozem, zaměstnanci (nebo lépe bez nich) a to vše ještě do 3 - 5 roků, je takové letadlo a projekt jeho další výroby (když navíc účetně jsou už ztráty za vývoj odepsány a tak nás nezajímají) jen šrot, který překáží na dvoře za fabrikou.
Asi také lze celkem oprávněně předpokládat, že dobře vedená "rodinná" firma, která by myslela na tradici a třebas sice pomalejší, ale zato dlouhodobý přísun zisku, by z daných podmínek mohla vytěžit dobrý obchod. Dobrého managera aby v poledne s přistávacím reflektorem hledal, zatímco čilých spekulantů tu jsou statisíce. Takže s Ibisem máme asi smůlu...
To co taky ještě nevíme je, jaký je podíl indonésanů (nebo kdo to teď vlastně na ty éra má práva) na dalším procesu. Jestli se dobře pamatuju, tak umírání Ibise bylo bolestivé, zdlouhavé a komplikované... |
|