Jinak bych doodal ještě jednu věc, která nesouvisí ani tak s velkými letadly, jako s technologií různých kompasových budíků obecně.
Chronologicky ;o)
Na začátku byl klasický kompas - kdo se podle něj učil lítat ví, že je zatížený velkou nepřesností a pak hlavně dvěma zásadními chybami při zatáčkách a akceleraci.
Pak pár chytrých hlav dalo dohromady tzv. directional gyro, což byl vpodstatě jen gyroskop, který se roztočil, namířil na sever a on tam víceméně pořád ukazoval a letadlo se jakoby točilo kolem něj. Odpadly chyby jako u klasického kompasu, ale přibyly další související s principem gyroskopu jako takového, zemskou rotací, kvalitou gyra, pohyby letadla, apod. Tohle zařízení lze nalézt pořád v hodně typech letadel, od naších Zlínů po různé Cessny a Warriory a principiálně (i když mnohem přesnější a dokonalejší) i ve starších dopravácích. Podle mně je to také zařízení o kterém mluvíš z těch ruských letadel.
No a pak se staly dvě zásadní věci ;o) Někoho napadlo jak měřit magnetický kurz elektricky a na dálku, a jak spojit výhody obou zařízení a eliminovat jejich nevýhody a tak vzniklo HSI (gyrokompas). Pomocí senzorů (většinou v křídlech jak psal Kachna, aby byly daleko od ručivých zdrojů magnetického pole) se snímá magnetické pole a určuje tak magnetický kurz, který je řekněme dlouhodobou stálicí ve smyslu kvality a přesnosti a pomocí gyroskopu v přístroji se změřená magnetická hodnota stabilizuje gyroskopem a odpadají tak chyby klasického kompasu. V praxi je ten algoritmus samozřejmě komplikovaný, ale v zásadě je to tak, že je celé zařízení jakoby hlavně directional gyro, které je ale neustále jakoby kalibrované tím magnetickým senzorem, pokud poskytuje rozumná data (mimo např. prudké manévry) a hlavně jen o jakousi max. hodnotu za jednotku času a tak je výstup krásný plynulý a přesný pohyb ručičky. A protože nic není dokonalé (i takové HSI může ukazovat třebas o 180° mimo po pár ostrých zatáčkách nebo nedej bože akrobacii), tak existuje funkce, kterou se dá sladit gyro s kompasem rychleji. Jinak tyhle gyrokompasy mají většinou také jakousi indikaci, že pracují korektně ve formě jakési čárky nebo bodu, který neustále osciluje kolem středové hodnoty - to jak se sesoulaďují údaje z kompasu a gyroskopu. |
|