To co bylo popisováno v předchozích příspěvcích nedává odpověď na tvou otázku a týká se spíše jen dopplerova jevu.
ad zdroje hluku motoru:
Při vysokém výkonu motoru je největším zdrojem hluku do zadní polosféry mísení rychlého, většinou výrazně nadzvukového proudu vzduchu z motoru s okolním vzduchem. Případně mísení rychlého proudu z jádra s pomalejším proudem z dmychadla. U motorů velkých dopravních letounů je rychlost proudu z jádra řádově M=1.4, proud z dymchadla má řádově M=0.85. V tomto případě jsou rozdíly rychlostí relativně malé - hluk vyvolaný mísením je přibližně srovnatelný s hlukem vyvolaným dmychadlem a ostatními komponenty motoru. V případě motorů bojových letounů, kde je výstupová rychlost M>2 je hluk vyvolaný mísením výrazně dominantním. Viz obrázek. Ještě drobnost, která se bude hodit v následující úvaze. Z motoru na vysokém výkonu vystupuje zužující se kužel plynů o nadzvukové rychlosti. Sám tento kužel je intenzivním zdrojem hluku, ale to teď není až tak důležité. Kolem tohoto kužele je rozšiřující se kužel, kde se turbulentně mísí proud z motoru s okolním vzduchem. V oblasti blízko za odtokovou hranou trysky vznikají malé mísící víry, dále za motorem se zvětšují. Malé víry generují vysokofrekvenční zvuk, velké víry nízkofrekvenční zvuk.
ad neslyšitelnost motoru směrem vzad:
Je to celé jen má domněnka, budu rád, pokud mi ji někdo potvrdí nebo vyvrátí.
Vzhledem k tomu, že nadzvukový kužel plynu z motoru je nadzvukový a rychlost proudu v něm snad i kolísá mezi M < 1 a M > 1, vznikají rázové vlny. Nenašel jsem teď k tomu kolísání rychlosti žádné podklady, ale takové ty obláčky, které lze pozorovat třeba v plamenu z motoru MiG-21 by měly být právě projevem vzniklých rázových vln. No a teď je to možná jen můj výmysl, ale je možnost, že ta neslyšitelnost motoru zezadu bude dána poslední rázovou vlnou na konci nadzvukového kuželu. Tato poslední rázová vlna by právě mohla způsobit utlumení hluku přicházejícího zepředu. Jediný zvuk, který zůstane pak bude nízkofrekvenšní hluk mísení v oblasti kolem a za poslední tlakovou vlnou. Toť má teorie.
Jinak ten jev jsem nedávno také pozoroval v Kecskemétu, stál jsem pár set metrů za startujícími bojovými letouny a neslyšel jsem nic.
|
|