Tak k tomu zpoždění zvuku...(píšu to z hlavy, tak to bude tak letmo )
Pokud něco vydává takový hluk, že je to slyšet např. 1km od onoho objektu, tak při pohybu toho zvukového tělesa (jestli to tak můžu nazvat) vznikají zvukové vlny, které se šíří jako rozpínající se koule se středem v místě, kde onen zvuk byl vydán (např. když vezmu pípání a pípnu co 2s, tak čím dál budu, tím později to pípnutí uslyším - klasické šíření vln) a když se pohnu a pípnu podruhé o kus dál, tak v určité vzdálenosti uvidím, že jsem se už pohnul, ale první pípnutí vlivem malé rychlosti zvuku uslyším o dost později (rychlost šíření závisí na hustotě, teplotě, složení vzduchu a taky na frekvenci toho zvuku apod. je toho moc a nevím ani co všechno ). Přikládám obrázek z aerodynamiky, kde je to velmi pěkně vidět (a) šíření podzvukové, b) šíření při rychlosti zvuku a c) šíření rychlostí větší než zvuk - Machův kužel)
Dopplerův jev je tuším změna frekvence (tónu) toho zvuku když se pohybuje (přiblížování se zvýší tón a oddalování se sníží), ale nejsem si tím jistý 
No a k těm motorům...
Hluk tryskových motorů vzniká především prudkou změnou tlaku vlivem velkých rozdílů tlaků a teplot v motoru a v jeho blízkosti (oproti pístovým, kde vzniká vlivem výbuchů ve válcích a popř. od vrtule a blízkosti trupu - to bývá mnohem slyšitelnější ) a proto je ten kravál dán nějakou změnou tlaků a teplot. Nedokážu to nějak popsat, ale vzadu je v podstatě "nenarušený a homogénní" proud horkého vzduchu a protože má místo, tak plynule mění tlak i teplotu a tím pádem nevznikají nějaké extrémní zvukové vlny. Oproti tomu na vstupu jde relativně chladný vzduch a vrazí do lopatkových kol, kde změní směr a následně v kompresoru obrovskou rychlostí naroste tlak a to je hooodně hlučná záležitost... Proč to z boku bude dělat takový kravál ti nepovím, ale bude to podobná příčina jako u těch ostatních.
Jen tak na okraj... hrom (velký rachot) je způsoben v podstatě na úplně stejném principu. Jakmile vznikne dostatečně velký náboj, ve vzduchu "se pohnou elektrony", prudce v tom místě stoupne teplota, což rozsvítí vzduch (blesk) a tato změna teploty vytvoří prudký nárůst tlaku, což způsobí masivní rázovou vlnu, kterou my pak slyšíme jako hrom  |
|