Přerušený vzlet
Neřeší se podle času, ale podle rychlosti. Obecně se do 80kt dělá abort kvůli jakékoliv závadě - ať už to je cokoliv co zobrazí caution, nebo třebas nesoulad rychloměru, nebo něco na co zapomněla posádka, důvodů může být spousta. Dalším milníkem je pak V1...to je rychlost spočítaná před vzletem na základě dost velkého množství údajů - hmotnost letadla, délka dráhy a její parametry (sklon, jestli je mokrá či kontaminovaná, apod.), aktuální vítr, teplota, tlak, výkon motorů pro vzlet, energie, kterou jsou schopny pojmout brzdy, maximální rychlost pohybu po zemi...atd...Podrobněji tady na Péráku na tohle téma najdeš vyhledáváním spoustu informací. Do rychlosti V1 se provádí abort na základě engine failure potvrzené 2 parametry, jakémukoliv požáru, windshear warning, blokované dráze nebo jakémukoliv jinému problému, který kapitán rozhodne že znemožňuje provést bezpečný vzlet. V1 je taková dělící hranice - je spočítaná tak, aby při vysazení motoru při V1 a později (přesněji při Vef) stačila dráha pro dokončení rozjezdu po VR a provedení vzletu s bezpečným odstupem od překážek při dosažení VR a na druhé straně při přerušení vzletu do V1 stačila dráha pro bezpečné zastavení. V1 je ale rychlost, není to žádná pevně daná vzdálenost ani čas - každé letadlo při každém letu dosáhne této rychlosti někde jinde a někdy jindy.
Stoupání po vzletu
Rychlost stoupání závisí na tolika věcech, že nějaká obecná hodnota ti nic neřekne. Hlavním parametrem je samozřejmě hmotnost letadla (čím těžší, tím hůř stoupe) a nastavený výkon motorů pro stoupání (maximální, nebo snížený pomocí derate). Dál pak samozřejmě nutné dodržení gradientů podle odletových procedur, terénu, taky záleží na tom, která fáze stoupání se uvažuje - třebas při vysazení jednoho motoru je v určité fázi jediným požadavkem level flight, pokud letadlo aspoň akceleruje - čili stoupání nula. A proto pokud je hodně špatný den, těžké letadlo a vysadí mu jeden motor, může být stoupání třeba jen 200fpm nebo klidně 0, a jindy pokud je prázdné éro a letí bez derate, tak třebas i 6500fpm. Průměr a běžné hodnoty najdeš kolem 2000-3000 fpm, ale opravdu se podle toho nejde orientovat, každé letadlo a každý let je úplně jiný. |
|