Prostor "E" se jeví takovej flexibilní , ale protože se tam potkává spousta různejch provozů, je docela dobrý vědět, jak na to. Prostor E umožňuje současně lety IFR i VFR, přičemž zde platí spousta pravidel, například:
- lety IFR se v prostoru E objevují často, například při přiblížení či odletech z TMA, nebo prostě že tamtudy letí (většinou "menší" letadlo bez přetlakové kabiny).
- v prostoru E se můžeš pohybovat jen s fungujícím obousměrným radiospojením s ATC
- nad FL60 musíš mít SSR odpovídač, i kdybys letěl se splašeným, zábradlím, ale:
- i letadla bez SSR jsou vidět na radaru a kdyby chtěl dispečer vědět, jestli jsi to fakt ty, tak ti dá zatáčku vpravo a zatáčku vlevo - a když ho poslechneš, udělá mu to zub na čáře a ani nepotřebuješ SSR. ATC maj docela přehled, i když si někteří z nás myslí, že někam letí a nikdo o nich neví (bývalý ADIZ např...)
- na vyžádání ti infák (Praha info 126,1) řekne jaký je kolem tebe provoz, jinak je ale dobré poslouchat na této frekvenci cvrkot kolem tebe (na druhém rádiu...). Někdy upozorní i sám - když letíš podle plánku a před tebou se v termice kroutí klubko hadů (plachtařů), většinou tě upozorní, abys to ohnul někam vedle.
- nicméně ATC zajišťuje v prostoru E rozestupy pouze mezi lety IFR (!) nikoliv mezi lety VFR (případně VFR, IFR).
- pro lety VFR se nevyžaduje povolení, ale musejí se dodržovat podmínky VMC (8km dohlednost, 1500m od mraku !! a podobně) - to úprotože nikdy nevíš, kdy z toho mraku vyrazí IFR.
- jediná výhoda je, že v prostoru E nesmí nikdo letět rychleji, než 460 km/h (250 KIAS, jestli tě to utěší)
- v prostoru E je nutné dodržovat rozdělení cestovních hladin (VFR na východ 3500ft a pak FL55, VFR na západ 4500 ft a FL65, IFR na západ 4000 ft, FL60 (když to zrovna není převodní hladina, viz jiné vlákno ) IFR na východ 5000 ft a FL 70 a tak dál.
- když se tam motáš jako nudle v bandě, tak tě bude ATC volat a když nebudeš mít uši na šťopkách tak se ti kidně může stát, že do tebe někdo buchne. |
|