Teď jsi mi připomněl, že to tak nějak je, starej manuál už nemůžu v tom svym post-stěhovacim bordelu najít a tak lovim z šednoucí paměti. Na netu jsem našel jenom zmínku o Speedbrake Autostow System na NGčkách, to ale může být o něčem jiném (viz T/R Autostow System na tý naší blešce, ten funguje jen při samovolném otevření T/R).
Jo, teď mi dochází, že máš pravdu, že tenhle systém vlastně fungoval jen na zemi. Takže ano, spletl jsem se, Boeingy tenhle systém zavírání speedbraků za letu nemají. Nechal jsem se zbytečně vytočit soudy o "blbém" letadle, na to už začínám být někdy skutečně alergický.
Nicméně k diskuzi na téma, proč tenhle systém (sám o sobě technicky poměrně jednoduchý) některá letadla nemají - seplo mi to proč. V případě ztráty či omezení podélného řízení (tj. výškovka a stabilizátor) mají některá letadla postupy (či doporučení) pomáhat si speedbraky. Vysunutí speedbraků na zatím všech letadlech, kde jsem se s tím setkal, mělo za vliv klopivý moment ve smyslu těžký na ocas. Vzpomínám si, že jsme jednou měli (na simulátoru) runaway trim, výškovka už svojí autoritou na nestačila, a tak jsme si pomáhali speedbraky (v opačném smyslu zase pomáhají kola a klapky). Stejně tak se dá podélně pomoci řízení změnou plynu (momenty od motorů bývají značné). No a kombinace samozavírání speedbraků při změně plynu by v takovém případě byla nežádoucí. Airbusy s FBW, to je z hlediska ovládání jinej píseček, takže tam to pravděpodobně je stejně jedno. |
|