Musím oponovat. Piloti mají součástí výcviku i nácvik všerůzných nestandartních až kritických situací na simulátoru. A tam se samozřejmě musí naučit pilotovat letadlo, i když je většina důležitých systému off-line. Takže to není tak, že si tam pákrát zakroutěj joyem, zmáčknou enter a letíme. Všechno se musí umět, i kdyby se to letadlo rozpadalo na kusy.
Druhou věcí je spíš to, jestli pilot časem v provozu nestane příliš pohodlným a nezačne se příliš spoléhat na automatizaci většiny systémů. Rozhodně i kdyby se něco pos**lo, musí vědět jak na to, musí to umět pilotovat, musí dostat letadlo bezpečně na povrch zemský.
Shrnutí: Airbus je sice jednodušší za běžných situací, většinu systémů si umí řídit palubní PC, ale i kdyby se něco pokazilo, pilot musí umět všechno ostatní, co umí i ostatní piloti (nejsou tam jenom jako sekretářky). To je možná jeden z důvodů, proč si nemyslím, že by se v civilní dopravě mohly v dohledné době objevit letadla bez pilota. Vždycky tam musí být lidská hlava, když se počítač zblázní. |
|