Mrzí mne, že v těchto diskusích (které se na péráku čas od času opakují) nikdo zatím moc nezmínil jeden rozdíl, který já považuji za docela důležitý - ale možná, že si to jen špatně představuji - a tak prosím, aby mne znalí opravili.
Jen na doplnění - řízení sidestickem u Airbusu lze možná u kompu lépe přirovnat k létání pomocí kursorových šipek. Zatímco joystick je proporcionální (jako klasické řízení), šipkami se předávají jen jednotlivé impulsy bez zpětné vazby. U těch šipek pak ale chybí ta automatika, která u A vyhodnocuje, co s tím dál.
A můj problém:
Pokud mám "klasické řízení" (a je jedno, jestli lanka vedou na kormidla, nebo na nějaký snímač, který to dá sežvejkat počítači a počítač pak něco udělá - viz nejmladší boeingy), tak když jeden pilot kvdlá berenama, druhý se hejbou stejně. "Luxusnějši" kočáry přitom vyrábějí i zpětný odpor, aby pilot vnímal sílu na kormidlech, když už se toho chce držet.
Pokud mám sidestick (a pozor - naše diskuse o "joysticku" v áčku některé piloty Airbusu hluboce uráží ), tak pohyb jedním stickem (vyslání impulzu) nevyvolá žádnou patrnou odezvu na sidesticku u druhého pilota (zleva doprava i zprava doleva).
To pochopiteně nevadí u F-16, ale u velkého letadla, kde jsou piloti dva, a v extrémní krizi to může být dle mého soudu nebezpečné. Když se letadlo řízené GPS a autopilotem řítí na špičku horského velikánu (nebo přistává na hřbet jiného éra, které právě vjelo na RWY), hrábne pilot do beranů a lehce se překážce vyhne. V takové situaci ale lze čekat, že hrábne nejen PIC, ale ruce na berany dá i ten co zrovna "sleduje". U "klasického řízení" se nic nestane. Ten druhý cítí, kam to PIC tahne a pomůže mu. Systém správně pochopí záměr pilota a servery a efektory to vykonají.
Ale u áčka (IMHO) je riziko, že rycnutí sidestikem PIC a pilotem sledujícím nebudou zcela identická - nebo jen nebudou stejně intenzivní. Počítač pak zásah do řízení vyhodnotí jako "eratic" - a poletí si dál podle svého (a BUM !!!!!!!).
Já osobně mám radši klasické řízení, to víte, DC-3 může nahradit jen e jen další DC-3 |
|