No ona ČR je (ač to bude pro mnohé překvapením) v letecké zabezpečovací technice ve světě dost na špičce, takže je docela dobře možné, že se plošně NDBčka u nás budou rušit dřív než jinde ve světě
Nicméně na druhou stranu je nutné si taky uvědomit o jakých NDBčkách se bavíme. Pokud o traťových, tak ano, je velmi pravděpodobné, že až RAK, TBV a HLV doslouží, tak je pravděpodobně nahradí RNAV fixy. Letištní NDBčka myslím budou přežívat ještě dlouho - ostatně třeba přiblížení na dvě NDBčka v Praze na dráhy 13 a 06 byly zkonstruovány teprve poměrné nedávno, tak rok nebo dva zpátky.
S náročností a přesností samozřejmě souhlas, v době P-RNAV je to trošku archaické, nicméně zase je to taková jistotka když vše ostatní selže. A momentálně si vzpomínám minimálně na dva případy, kdy jednoduchost údržby NDBčka byla klíčovou pro otevření letišťe po živelné katastrofě/válce. A taky na jeden, kdy (relativně nedávno) americký vládní speciál skončil ve skále, protože piloti co nevěřili NDBčku letěli přiblížení podle IRS a neuvědomili si, že protože už jsou dlouho v oblasti bez VOR/DME pokrytí (a nebyl to žádný absurdistán, jen balkánská země zničená válkou), tak jejich RNP je dávno vtahu. |
|