Já jsem ani tak nemyslel rentabilně, jako elegantně A pokud to je problém výrobce letadla (jako že je, uživatele nezajímá kdo je dodavatelem jeho podvozků) existuje myslím i jiná cesta, než je dát všechny do šrotu. Ony ty problémy nejsou jen u jednoho dopravce (myšleno problémy s korozí hlavního podvozku, ne stejné havárie).
A k tomu zbavování se turbopropů - samozřejmě je o ně zájem, protože jejich pořizovací cena a provozní náklady jsou nízké (zatím). Pro malé, nebo začínající dopravce je to někdy taky jediná možná cesta. Ale budoucnost v tomhle ohledu leží rozhodně v regional jetech, ne-li klasických jetech i pro malé vzdálenosti. To jak je letadlo ekonomické rozhodně nestojí na tom, za jakou cenu uletí nějakou vzdálenost, to může být zajímavé pro soukromníka nebo firmu a to je důvod proč je tak úspěšný např. Hawker BeechCraft s KingAirem. Potenciální ekonomičnost letadla v rámci aerolinkového provozu je ale něco úplně jiného - v zásadě, čím víc lidí jsi schopen přepravit za co nejkratší čas, tím máš nejvyšší potenciální zisk (pokud cenu letenky nastavíš úměrně nákladům na provoz). Je rozdíl jestli na stejné trase přepravíš 70 nebo 200 lidí a jestli za stejný čas tu trasu letíš dvakrát nebo třikrát. Pak "jen" zbývá dosáhnout kritické obsazenosti letů a ve srovnání s turbopropy jsi schopen vydělat nesrovnatelné peníze. Samozřejmě, náklady musí být co nejnižší, je rozdíl přepravit 100 lidí B707 a 100 lidí A319, ale v tomhle jde vývoj jetů velmi rychle kupředu (A380, B787, A350EWB a koneckonců i novější klasické A320 a B737). Krom toho, je mnohokrát historicky prokázáno, že lidi lítají raději jety - pokud se na stejné lince objevil jet, vždycky o něj byl větší zájem. Ostatně, stačí se taky podívat na spektrum destinací EasyJetu a RyanAiru....10 let zpátky by tam skoro nikdo A320 nebo B737 nenasadil.
Já mám turbopropy taky rád, i písťáky, samozřejmě. Ale o tom to není. |
|