Palo-LM. Odpoviem ti tu verejne,nehanbim sa za to.
Na Z-42,142 som zacinal az na zaver leteckej kariery, po L-29, L-39, MiG-21, SU-22 a mal som urcite obavy z lietania na takomto pomalom type ale prvy vyvozny let to vsetko splachol a po 1 priestorovom lete a 4 okruhoch som isiel na solo.V tom vyvoze boli aj vyvrtky takze okrem delfina som si uz zavrtal aj na zline.Boli samozrejme aj nacviky nudzakov a vyssej techniky pilotaze, tzn. strmhlavy let,strme stupanie, bojova zatacka, a vertikala. Ostatne lety uz boli lety solove.Takze odpoved na prvu ot.-v sole na Z-42,142 mam cez 120 hod.
Druha otazka- zblbnutie z rychlomera nie je neobvykly jav,i ked mas pravdu,ze je okolo spusta prvkov,podla ktorych sa da urcit,ze to ero leti a nestoji.Napr. pri vysadeni pitotiek upchanim alebo zmrznutim sa ti dostavaju na rychlomer chybne udaje a nie je to ziadna sranda aj ked vies co mas kontrolovat aby si zistil skutocny stav.No a na Zline je zvlastnost poloha rucicky,kde pri rychlosti okolo 210 je v podstate na nule na vonkajsej stupnici.Pre pilota,ktory je zvyknuty pouzivat rychlomer,ktory sa nepretaca viac ako o 360 stupnov je tento jav dost nezvykly a nebyt toho,ze cvicil strmhlave lety a dostal sa na tuto vyssiu rychlost,tak by sa mu ta neprijemna udalost nikdy neprihodila.Tento pilot momentalne lieta na dopravnych lietadlach-to je mimo sutaz.
Mne sa stalo na MiG-21, ze mi vysadil otackomer za letu v mrakoch a to mi vyrazil studeny pot,kym som pozistoval podla inych pristrojov , ze motor je OK , a ci este nieco nevysadilo.Potom dalsi let a hlavne pristatie je dost narocne,ked rezim motoru sa nastavuje iba podla rychlosti.No a na finale je to v podstate na padovke takze studeny pot ta oblieva az do pristatia.
Tretia otazka - zvladnutie a nezvladnutie typu nezavisi celkom od skusenosti a praxe ako hovoris,ale hlavne od talentu a schopnostiam prijimat nove vedomosti a uplatnovat ich v praxi.Pri mojich zaciatkoch lietania som mal prvy typ L-29 a takisto mnohi dalsi zacinali az s tymto lietadlom.Ziadne vrtulaky.Takze ziadna prax ani skusenosti tam neboli.Jedine nasavat vedomosti,studium z predpisov a priruciek a trenaz v kabine na sucho.Takze opakujem- talent.
Stvrta otazka- paky ovladania motoru - ty si nepostrehol, ze som spominal Z-42 , ktora mala jednu jedinu paku ovladania rezimu motoru. Myslim, ze nemala ani kompresor.Takze na nej sa reguloval plyn uplne jednoducho.No a s tymito pakami som reagoval na nejakeho predrecnika,ktory sa stazoval, ze Zlin-142 je zlozity,lebo ma niekolko pak na regulaciu otaciek,uhlu nabehu vrtule,kompresor a pod.To predsa neznamena,ked ma viac pak, ze je zlozitejsi,ved ako spominas,ma to tak uz kazde dnesne lietadlo. S tym suvisi aj dalsia poznamka o aretacii.
Niekto este uberal body tomuto lietadlu za zle vlekanie a akrobaciu.K tomuto som sa nevyjadroval,pretoze na akrobaciu a vleky boli skonstruovane ine lietadla priamo na to urcene.Podla mna je zlin vhodny hlavne ako cestovne lietadlo pre navigacne ucely.To ze sa niekomu nepodari akrobacka na nom,to uz je vec ina.Ale aj akrobacia je vec treningu.
Dakujem za pozornost.
|
|