Reagujem na kritiku Z-142 a jeho "zlozitosti pri obsluhe".Mal som moznost lietat aj s takymto erom a mozem v skratke zhrnut jeho vlastnosti do par viet.
Je to nezmar.
Jeden kolega s tym dokazal pristat aj s maximalnym rezimom motoru pri rychlosti 250km/h na travnate ubocie kopcov a to bez tazsieho poskodenia,bola tam poskodena iba vrtula.Konkretne to bolo Zilinske lietadlo.Pilot mal dojem,ze mu doslo k vysadeniu motora,pretoze rucicka rychlomeru mu ukazovala nulu,ale skoro vsetci vieme,ze tam kde konci jedna stupnica,zacina druha,vnutorna,kde sa odcitaju vacsie rychlosti.Takze ako klesal,tak pridaval plyn,az do pribitia k zemi.Nikdy sa to nikomu inemu nepodarilo,myslim,ze ani nepodari.
Ale naspat k hodnoteniu era z mojho pohladu: Z-142,42 je na elementarny vycvik ako stvoreny,a kto nezvladne tuto masinku,nech sa vyhyba lietadlam,alebo aspon teda nech neobsadzuje predne sedadla.To,ze ma dve paky na ovladanie motoru,to vobec nema vplyv na pohodlie pri manipulacii s motorom.Pri navigacnych letoch sa nastavi rezim motoru a zaaretuje sa a nemusi sa na to vobec sahat.Lietal som aj na Z-42, ktore uz nemohlo byt jednoduchsie,malo iba jednu paku pre ovladanie motoru,pretoze malo automaticke nastavovanie vrtule.A s tym sa lietalo naozaj ako v aute.
A to,ze to bez motoru neleti,je samozrejme nonsens.Kazde lietadlo leti aj bez motoru,ale klzavym letom.Klzat dokaze aj MiG-21 a da sa s nim aj pristat bez motoru a bez poskodenia.Ide o to,aby mal pilot dostatok znalosti o aerodynamike konkretneho typu a poznal z prirucky rozpocty na pristatie v urcitych rezimoch.Ak sa to niekomu zda narocne,ze sa musi pred lietanim aj nieco naucit,tak by si mal najst ineho konicka.
Este nemozem nespomenut jednu z najdolezitejsich veci na Zline, a to je kontrola nadrzi za letu.Myslim,ze to je dolezite na kazdom lietadle ale konkretne na tomto sa zabili dvaja skuseni vojenski piloti z Pardubic,ked nevenovali kontrole paliva pozornost a vycerpali si benzin v jednej nadrzi az do vysadenia motoru.Samozrejme benzinu mali v druhej nadrzi dost.Ovsem najhorsie bolo,ze nenasadili rezim pre klzavy let ale snazili sa preskocit stromy a spadli po chvoste.
Je mnoho havarii a katastrof,ktore sa stali na tomto type ale aj na inych typoch,kde figurovalo hlavne lajdactvo a neznalost letovej prirucky a nie zla ovladatelnost a zle letove charakteristiky lietadla.Uz to,ze vobec clovek dokaze s nejakym lietadlom vzlietnut,ho musi nesmierne tesit,a hlavne toho, kto si zbucha to lietadlo doma niekde v sope a nejake letove charakteristiky ani neexistuju.
Tot vse....sorry, je to dlhe.......kto to docita az sem,ma u mna flasku....... |
|