nevim co tady resite, ale dekuju ze ste me bavili ve skole
takze... uvedomte si ze pas (treba ten bezecky) je "pohanen" v podstate tlakem - nohohou tlacime dolu (gravitace) a pod nejakym uhlem dozadu (odraz), tu silu gravitace nam vyrusi pevna podlaha pod konstrukci pasu, takze zustava jen ta sila dozadu (z pohledu bezce). je to jako 2 ozubena kola, nebo kdyz rukou otacite jakykoliv valcovy predmet. jeste jednou - pas rozpohybuje sila pusobici ve smeru jeho nasledneho "otaceni".
nyni si vezmete klidne stojici letadlo (ne doslova). pusobi pouze gravitacni silou (tj dolu). kola resp podvozek ma pouze jako podperu a neni v nich hnaci sila. tj ani zvysenim tahu motoru se do kol nedostava jina sila nez ta "podperova", to znamena ze letadlo by vubec nemelo rozpohybovat ten pas. jako priklad bych vzal kulicku pripadne i bowlingovou kouli kterou bychom podobnym zpusobem jak se to dela pri bowlingu hodili na stojici bezecky pas. pri kontaktu muze dojit k mirnemu vychyleni (ale nase letadlo uz v kontaktu s pasem je), pak koule se bude kutalet - tj bude se pohybovat, aniz by pusobila silou jenz by rozhybala pas. zde jde o paralelu ze koule se neopirala (nepusobila silou) o pas aby se uvedla do pohybu, stejne tak letadlu dodava rychlost neco jineho nez odraz od pasu.
takze za sebe rikam: letadlo vzletne a pas se ani nepohne, jak se tu psalo, ze bude 2x rychlejsi pohyb kol a tak... |
|