Vo všeobecnosti súhlasím s Markym. Tak by to v praxi dopadlo. Aj s tými doplnkami iných ľudí o prasknutých pneumatikách a pod. Niečo pravdy však je aj na opačnej strane. Ak by sme napríklad predpokladali úplne zničené (zaseknuté) ložiská pás by to ubrzdil (pri predpoklade že by neprekĺzlo koleso kontra pás) Reálne je ale odpor v ložiskách relatívne malý, všakže.
Druhá vec je "pás - boh", ktorý je schponý nejakou svojou nadprirozdenou schopnosťou zastaviť lietadlo na ňom. Jediné na čo má pás vplyv je otáčanie kolies (ak sú nezabrzdené) a teoretický prúd vzduchu strhávaný trením bežiaceho pásu o vzduch. Myslím, že rovnaký vplyv na pohyb (ak zanedbáme trenie v ložiskách a ten vzduchový prúd nad pásom) ako pás má okolostojaci strom alebo plot okolo letiska. Pri pristávaní na lietadlovú loď sa táto pohybuje maximálnou rýchlosťou proti vetru, defacto sa dá považovať za pohyblivý pás. Pre letiace pristávajúce lietadlo to ale neznamená nič inšie ako "dlhšiu" pristávaciu dráhu resp nižšiu rýchlosť vzhľadom na dráhu.
Predstavme si štart lietadla z lietadlovky. Pri "vystrelení" lietadla katapultom sa lietadlo pohybuje dopredu a lietadlová loď, ako reakcia na katapult, smerom dozadu (ak pred tým stála). Na lietadlo to má jediný vplyv - "skrátenie" fyzickej dĺžky vzletovej dráhy - čo pri nekonečnom bežiacom páse asi veľmi nevadí.
Eštde jedna rýpuca otázočka: Čo sa týka vyhodnotenia pohybu lietadla pásom, pás vyhodnotí pohyb lietadla vzhľadom na čo. Na vzduch? Na okolitý terén? Na statický hmotný bod pásu? Predsatvme si, že by sme "naložili" pás aj s lietadlom na nákladné auto a rozbehli by sme to auto na V2. Lietadlo by vzhľadom na pás mohlo byť kľudne aj zabrzdené. Vyhodnotil by pás, že sa lietadlo pohybuje? Ak nie, lietadlo by vzhľadom na vzduch malo rýchlosť dostatočnu na strúpanie. Ak áno, z čoho usúdil pás, že lietadlo sa pohybuje. S prúdenia vzduchu okolo? Ak áno, výhodnotil by takto aj protivietor? |
|