| | Zažité nesmysly o speed limitu 250kts pod FL100 6. 11. 2006 / 20:49 | |
| | Protože se ve většině diskusí neustále opakuje jedna a ta samá dezinformace o omezení rychlosti, uvedu to na pravou míru i s vysvětlením proč tomu tak je.
Rychlost NENÍ pod FL100 omezena na 250kts VŠUDE!
Omezení rychlostí vychází z následujících faktorů:
a) třída vzdušného prostoru ve které se letadlo nachází
b) pravidla letu
Proč tedy vlastně omezujeme rychlost? Z následujícího důvodu - ne všem letadlům jsou řídícími zajišťovány rozstupy. Takže si představme, že máme dvě letadla, která letí proti sobě a řídící jim nezajišťuje rozstup - maximálně informaci o provozu, někdy ani to ne. Protože člověk je tvor pomalý a nepozorný, je potřeba nějaká reakční doba od okamžiku kdy si všimnu, že se proti mě míří jiné letadlo. Tahle doba je rozumě spočítaná a podle ní jsou nastaveny jednak minima VMC a jednak právě omezení rychlosti. Jak? Jednodušše - nad FL100 nechceme letadla brzdit (není tam omezení rychlosti), takže abychom zachovali doby na reakci, požaduje se dohlednost 8km. Pod FL100 ovšem pro nás je důležitější jít níž s dohledností, naopak rychlost už nepotřebujeme. Takže dohlednost nám stačí 5km a tedy musíme začít omezovat rychlost. Někdo chytrý vypočetl, že 250kts je bezpečné. A teď přichází kámen úrazu na který se často zapomíná - důvod k tomuto omezení je ten, že letadla si rozstup zajišťují sami. Tam kde rozstup zajišťuje služba řízení není k tomuto omezení důvod a tudíž se neaplikuje. Přehledná tabulka je v AIP ENR 1.4, ale pokud někdo nemá přístup, hodím se výcuc:
Pro lety IFR platí:
V prostorech třídy A, B, C - se rychlostní limit 250 KTS pod FL100 neuplatňuje
V prostorech třídy D, E, F, G - se rychlostní limit 250 KTS pod FL100 uplatňuje
Pro lety VFR platí:
V prostorech třídy B - se rychlostní limit 250 KTS pod FL100 neuplatňuje
V prostorech třídy C, D, E, F, G - se rychlostní limit 250 KTS pod FL100 uplatňuje
A poslední důležitá zmínka, která bývá často také předmětem omylu - v České republice (ale je to pouze u nás, nikoliv celosvětově) platí pro lety VFR v prostoru třídy G ještě jeden rychlostní limit, a to že poměr indikované rychlosti v km a letové dohlednosti v km nesmí být více než 100 za předpokladu, že dohlednost klesne pod 5km.
No a úplně na závěr se k tomu přidají místní postupy, což jsou různé Speed limit pointy v mapách, ale často i textové instukce uváděné v TXT2 a pod, ty už jsou ale vždy vázány na konkretní letiště a nelze je v žádném případě generalizovat. |
| |
|